Gaan de curatoren in het faillissement van OAD Groep B.V. en de andere tot die groep behorende
OAD-vennootschappen, Jeroen Stekelenburg en Dignus Meulenberg (die sinds 15 januari 2014 curator Jacques Daniels vervangt) een zaak starten tegen de Rabobank?

Beide heren zitten voorlopig nog met bergen werk om uit te zoeken wat er vlak voor het faillissement is gebeurd en of ze daarmee een zaak hebben tegen de Rabobank. “Eigenlijk hadden we een half jaar geleden al klaar willen zijn met het onderzoek, maar we verwachten zeker nog zeker een half jaar tot een jaar nodig te hebben”, aldus Stekelenburg en Meulenberg tegenover TravelPro.

De Rabobank laat weten van mening te zijn dat zij te allen tijde zorgvuldig heeft gehandeld en uiteindelijk de aan Oad verstrekte financieringen op goede gronden heeft beëindigd. Rabobank wacht derhalve de uitkomsten van het onderzoek af.

Op de vraag waarom het onderzoek zo lang moet duren, laat Meulenberg weten: “Stekelenburg en ik vinden dat we dit onderzoek heel contentieus moeten doen. Als je iemand een procedure aandoet, dan is dat voor de betrokkenen heel erg vervelend. Ten tweede moet je je altijd bedenken dat je het onderzoek doet op kosten van de crediteuren. Je zit er uiteindelijk om diezelfde crediteuren een zo hoog mogelijke uitkering te kunnen doen. Als je gaat procederen en het mislukt, zijn de crediteuren uiteindelijk slechter af. We doen het zoals we vinden dat we het moeten doen. De complexiteit van dit faillissement is, mede door zijn omvang, van de buitencategorie. Het is soms zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg.

Steven van der Heijden, CEO Corendon, laat in een reactie tegenover TravelPro weten, te vinden dat de curatoren ruim tweeënhalf jaar na het faillissement van Oad Reizen toch wel zouden moeten weten hoe de vork in de steel zit. Corendon is één van de partijen die een aanzienlijke schadeclaim hebben ingediend bij de curatoren.

Jan Driessen, woordvoerder van de familie Ter Haar, laat tegenover TravelPro weten dat het veelzeggend is dat de curatoren er zo lang (2,5 jaar) over doen. “Blijkbaar is daar een goede reden voor. Anders is het toch niet te rechtvaardigen dat er met zoveel mensen, zolang aandacht aan wordt besteed.” Het duurt volgens Driessen veel te lang. ”De aandeelhouders kunnen daar niet op wachten. Hun vorderingsrecht op de Rabobank neemt juist toe, omdat de curatoren het er bij laten zitten.” Driessen gaat er vanuit dat andere crediteuren ongerust en ongeduldig beginnen te worden. “Straks valt er niks meer te verdelen.” Het volledige verhaal is te vinden in TravelPro #21 die vandaag verschijnt.