Opvallend veel consumenten die online een vakantie bij Oad Reizen hebben geboekt schakelen na het faillissement van Oad Reizen het reisbureau in, dat bevestigd onder andere Michel Kuys van Zonvaart Reizen. ‘‘In tijden van ellende kunnen wij ons als reisbureau met gemak onderscheiden. Ook mensen die bijvoorbeeld ergens anders online hebben geboekt helpen wij uiteraard.’’

Dat reizigers die de overstap maken naar online juist bij incidenten het reisbureau opzoeken was voor Kuys geen verrassing. ‘‘We zagen hetzelfde patroon bij de IJslandse aswolk en de opstanden in onder andere Tunesië en Egypte. Mensen vinden het erg geruststellend om te weten dat zij ervan op aan kunnen dat er een onafhankelijke partij is die deze zaken deskundig voor hen regelt.’’

Door heel het land wordt er door reisbureaumedewerkers en ZRA’s koorsachtig gewerkt om alle Oad-passagiers die nog moeten vertrekken van informatie te voorzien en alternatieven te bieden. Zonvaart Reizen laat weten dat het is gelukt om vrijwel alle passagiers om te boeken. ‘‘Onze reisadviseurs draaien momenteel letterlijk overuren om alle 654 passagiers die bij ons via de Oad Groep geboekt staan zo min mogelijk in onzekerheid te laten blijven en onze klanten een goede vakantie te garanderen’’, aldus Kuijs.