“Zeker nu zowel consument als zakenreiziger meer en meer kiezen voor duurzame vervoersoplossingen, is dit niet te accepteren”, aldus Frank Oostdam (directeur ANVR).

De ANVR vindt dat alles op alles moet worden gezet om er voor te zorgen dat de Eurostar kan blijven rijden vanaf Amsterdam naar Londen. Zeker voor businesstravel is de Eurostar een minder milieubelastende oplossing dan vervoer per vliegtuig.


TRAVELPRO RESEARCH – Heb jij al meegedaan aan de enquête over ‘ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de reissector?’. Dat kan ook anoniem. Laat je stem horen


Afgelopen vrijdag werd bekend dat de Eurostar naar Londen vanaf midden juni volgend jaar mogelijk een jaar niet kan rijden vanwege werkzaamheden op Station Amsterdam.

Sinds oktober 2020 is er een directe verbinding van Amsterdam CS naar Londen St Pancras. De rit duurt ongeveer 4 uur. Ondanks een start tijdens de covid-pandemie is sprake van een groeiende belangstelling voor de reis per trein niet alleen vanuit milieu bewuste consumenten maar ook door zakenreizigers.

Door de werkzaamheden op het station Amsterdam Centraal is er geen ruimte voor paspoort- en bagagecontrole door de marechaussee . Deze controles zijn wel nodig omdat Groot-Brittannië niet valt onder de Schengen-douanezone.

De werkzaamheden betekenen dat tussen medio 2024 en 2025 de Eurostar bijna een jaar niet kan rijden.

De betrokken partijen moeten echt alles op alles zetten om deze langdurige stopzetting van het directe treinvervoer via de hogesnelheid Eurostar te voorkomen.” aldus Oostdam, directeur van de ANVR.