Net als gisteren gaan de medewerkers van het afhandelingsbedrijf Swissport Amsterdam op Schiphol deze ochtend strikt volgens de veiligheidsregels werken. De Swissport-medewerkers werken bij de incheckbalies, de gates, in de bagagekelder, in de lounges en op het platform. Zij zorgen voor de dienstverlening aan passagiers van onder andere TUI, Corendon, Singapore Airlines en sinds kort ook Turkish Airlines.

Hierdoor kan het langer duren voordat reizigers hun koffers van de bagagebanden kunnen oppikken. “Zo knijpen de Swissport-werkers bijvoorbeeld geen oogje meer dicht bij beschadigd materiaal en gaan ze koffers die zwaarder zijn dan 25 kilo niet tillen zonder hulp”, laat Egon Groen van FNV Luchtvaart weten.

De werkers van Swissport kampen al lange tijd met onderbezetting en onvoorspelbare en onwerkbare roosters. Dit leidt tot een ongezond hoge werkdruk en een hoog ziekteverzuim. Swissport doet op Schiphol naast de passagiersafhandeling, ook de afhandeling van vracht voor verschillende luchtvaartmaatschappijen. Het bedrijf is onderdeel van de Chinese multinational HNA en concurreert op Schiphol met andere afhandelbedrijven om de opdrachten van luchtvaartmaatschappijen.