Niet voor de eerste keer maken wij kennis met het zakelijk instinct van Rob van der Poel. Een ondernemend persoon die keer op keer zijn reisorganisatie de verdoemenis in helpt. Of hij daar zelf beter van wordt laat ik maar even in het midden, slechter wordt hij er niet van. Wat hebben wij tot nu toe met onze Rob meegemaakt? O ja, het is de man die enkele jaren geleden zorgden voor zeven miljoen schade met zijn reisorganisatie Olympia. Wat je allemaal kunt doen met zeven miljoen? Nou behoorlijk wat vliegtickets naar Florida kopen, want daar was ons Rob inmiddels naar toe gevlucht. Lekker genietend van de zon. Zou hij daar een moment gedacht hebben, aan al die reizigers die op Schiphol stonden, zich verheugend op hun vakantie en vervolgens niet gingen?

Zou Rob, om ons te laten zien dat hij wel uit het goede hout gesneden is, daarom een aantal jaar terug zijn begonnen aan de operatie Maastricht – Ibiza? Vast niet, want ook deze operatie mislukte jammerlijk.

‘Al het goede komt in drieën’, zeggen ze. Nou het slechte ook blijkt wel. Want na twee mislukte pogingen was Rob nu terug met weer een reisorganisatie: Hellas Travel. Zonder ANVR SGR gewoon starten met wekelijkse vluchten van Groningen maar Corfu. Een onduidelijke overeenkomst met de stoelenleverancier. Wel een derdengeld rekening voor de accommodaties maar niet voor de betaalde tickets, kijk dan voel je het al aankomen. Abrupt werden de vluchten van Groningen naar Corfu geannuleerd midden in het seizoen. Hij liet het callcenter sluiten, want op zo’n moment wil je natuurlijk geen lastige vragen van lastige klanten die zich afvragen of hun vakantie doorgaat. Of, erger nog, of ze misschien recht hebben op het geld dat ze voor de tickets betaald hebben.

De kans is groot dat de 350 gedupeerden naar hun geld kunnen fluiten. Alle betrokken partijen wijzen met hun vingertjes naar elkaar als het gaat om de geleden schade. Het lijkt mij duidelijk Hellas Travel heeft de ticket gelden geïncasseerd dus moet de consument schadeloos stellen. Dat gaat lastig worden Rob communiceert alleen via de mail van zijn advocaat. Je zou denken dat hij wat te verbergen heeft.

Je zou kunnen zeggen dat Rob niet leert van zijn fouten. Drie keer een reisorganisatie ten gronde richten, ga er maar aan staan… Maar erger nog vind ik dat zijn partners niet leren van zijn fouten. Wat moet je bezielen om met een man samen te werken die tot twee keer toe een faillissement op zijn geweten heeft en daarvoor nooit verantwoording heeft afgelegd?!

De grote vraag is wat Rob over houdt aan deze soap. Vast genoeg om weer een ticket naar Florida te kopen. Een enkeltje dit keer, want wat mij betreft hoeft hij hier niet meer terug te komen. Wie weet zien we hem dan over een tijd in het SBS6-programma ‘Oplichters in het buitenland’…

Tom van Apeldoorn & Aniek de Kort
tom@travelpro.nl