Positieve effect van ‘weekend weg’ even groot als vakantie
‘‘Het onderzoek van TNS NIPO geeft inzicht in de motieven en behoeftes van stedenreizigers en de bijdrage van de zorgeloze treinreis aan de totale beleving''

Een drie- tot vierdaags ‘weekend weg’ levert even veel positieve energie op als een vakantie, zo blijkt uit onderzoek van TNS NIPO naar de motieven van stedentrips in opdracht van NS Hispeed. Na afloop lijkt het alsof men geen weekend, maar een hele week met vakantie is geweest. Een korte vakantie van twee, bij voorkeur drie nachten is ideaal om de accu weer helemaal op te laden, zo luidt de conclusie.

Als motief om een weekend weg te gaan noemde het consumentenpanel vooral de behoefte om het lange jaar te doorbreken, om los te komen van thuis/werk en om aandacht te besteden aan sociale relaties. Ontdekken, beleven en genieten van de luxe van een hotel en uit eten gaan, zijn belangrijke ingrediënten van een weekend weg. De tijd vliegt voorbij, omdat men in korte tijd veel nieuwe indrukken opdoet.

Ron Heeren, Hoofd Verkoop van NS Hispeed: ‘‘Het onderzoek van TNS NIPO geeft inzicht in de motieven en behoeftes van stedenreizigers en de bijdrage van de zorgeloze treinreis aan de totale beleving. Frappant dat nu ook wetenschappelijk is bewezen dat een korte vakantie (4 of 5 dagen) een sterk positief effect heeft op welzijn en gezondheid. Dat blijkt uit het zojuist verschenen boek De Kunst van Vakantievieren van Jessica de Bloom, gebaseerd op haar promotieonderzoek naar de effecten van vakantie op stress, herstel en werkmotivatie binnen het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit. Een van haar belangrijkste conclusies is ‘dat het niet zoveel uitmaakt hoe lang je op vakantie gaat. Wel van cruciaal belang is dat de vakantie aansluit bij persoonlijke voorkeuren en wensen.’ Niet de vakantieduur, maar de invulling is dus bepalend om optimaal te profiteren van vrije tijd.’’