Belvilla betreurt zeer dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een forse boete heeft opgelegd met betrekking tot twee gevallen van niet-juiste prijsgave in het voorjaar van 2017. Er is destijds direct actie ondernomen. Belvilla streeft op haar website altijd naar zo transparant mogelijke communicatie over bedragen.

Belvilla erkent dat er in twee specifieke gevallen een tekortkoming is geweest in de weergave van een prijs. “Dat betreuren we zeer en daarop is toen meteen actie ondernomen om dit te corrigeren. Het is nooit de intentie om mensen te ‘misleiden’. Van zoeken tot en met boeken moet er duidelijkheid zijn”, zegt woordvoerder Jeroen van den Berk namens Belvilla.

“Omdat we samenwerken met veel huiseigenaren met ieder zijn eigen kostenstructuur, is ons model soms relatief complex. Dat is geen excuus, maar dwingt ons terecht tot het vinden van nog betere oplossingen. Wij zijn echter geenszins een prijsvechter die met lokkertjes de aandacht wil trekken.”

Volgens de ACM was er, in twee specifieke gevallen, een aantal zaken niet in lijn met de regelgeving. Sinds vorig jaar wordt daarom nog duidelijker aangegeven wat inclusief is en wat niet in een bedrag. Ook wordt er altijd gezocht met een specifiek aantal personen, omdat bijkomende kosten ter plaatse per huis kunnen afwijken. Gasten zien tijdens het boeken altijd hun goede prijs. Het is de eerste keer dat de ACM een boete oplegt volgens in 2016 aangepaste boetebeleidsregels.

“Belvilla is er nooit op uit om de grenzen op te zoeken. De hoogte van deze boete staat naar onze mening dan ook absoluut niet in verhouding tot de overtreding, deze sanctie is buitensporig. Als Benelux-marktleider en meer dan 35 jaar actief in deze branche hebben we een zorgvuldig opgebouwde reputatie en willen we altijd glashelder zijn.” Belvilla blijft proactief toetsen of de prijsweergave voldoet aan de regelgeving.