Nieuws

“Reisagenten hebben zichzelf uit de markt geprijsd”

“Reisagenten hebben zichzelf uit de markt geprijsd. Ze knopen een reis in elkaar en je krijgt één prijs, maar je hebt geen idee waar je wat voor betaalt. Het feit is, en dat weet ik uit eerste hand, dat sommige hotels €200 kosten als ik ze wil boeken, maar als een reisagent ze inkoopt kosten ze €100. Die reisagent zal tegen mij zeggen dat het een fantastisch hotel is, maar dat is helemaal niet waar. Het is gewoon een hotel waar ze heel veel geld op kunnen verdienen”, aldus Jochem Wijnands, oprichter van het peer-to-peer boekings-/reisplatform TRVL.

“Daardoor zit ik in een hotel, omdat mijn reisagent er veel geld aan kan verdienen. Ik denk dat dat fundamenteel verkeerd is. Ik moet in het beste hotel komen, want het is mijn vakantie, ik ga er met mijn gezin naartoe en ik moet een fantastische ervaring hebben. Dat zou de prioriteit moeten zijn van de reisagent.” Met TRVL wil Wijnands “iedereen, alle (amateur) reisagenten, stimuleren, helpen en belonen om elkaar reisadvies te geven om zo jouw reizen beter te maken. En ook terug naar het Lonely Planet gevoel. Het gevoel dat de reiziger voorop staat. Dat is nu ver te zoeken.”

Met TRVL wil Wijnands iedereen toegang geven tot de zogenaamde ‘industry rates’. “Wij zijn allemaal onze eigen reisagent. Als ik voor mijn gezin een reis boek, dan ben ik een reisagent voor mijn gezin. Ik doe alle research, alles wat de reisagent doet. Daar ben ik gerust 40 uur mee bezig, mag ik dan alstublieft die commissie die de reisagent normaal gesproken krijgt? Ik wil ook worden beloond, want waarom zou ik 10% betalen voor een reisagent die er niet is. Er zijn genoeg reisagenten doen aan marging-hunting doen. Die willen zoveel mogelijk geld verdienen en dat snap ik wel, maar dat is geen goede service. Daarnaast kan een reisagent gewoon niet elke bestemming goed kennen en jou de beste tips geven. We leven in een tijd waar je dit kunt oplossen door reizigers die bestemmingen goed kennen elkaars vragen te laten beantwoorden. Sorry dat ik het zeg, ik zou willen dat het anders was, maar de reisagent sterft een langzame dood. Het is een marginale beroepsgroep aan het worden die zich de afgelopen twintig jaar niet heeft kunnen herontdekken en niks nieuws heeft bedacht. Ze hadden best met z’n allen naar Booking.com kunnen stappen en kunnen zeggen; ‘Jongens, waarom laten jullie ons tijdens het boekingsproces niet meelopen. Als één van jullie gebruikers ons nodig heeft, dan zijn we er.’ Nu is het te laat, daar ben ik van overtuigd.” Lees het complete interview in TravelPro #4, die vandaag is verschenen.

© 2018, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

8 Reacties

  1. Joep
    27 januari 2018 at 18:37

    Het lijkt er sterk op dat Travel Pro een bommetje probeert te leggen ipv Jochem, verhaal lijkt sterk uit zijn verband getrokken.
    Ik gebruik TRVL met veel plezier, gebruiksvriendelijk en je weet dat je de scherpste prijs krijgt, daarnaast aanvullend voor reisagenten ipv dat hij ze negatief wil afschilderen zoals geschetst wordt.

  2. 26 januari 2018 at 19:47

    […] dan lees je op Facebook, via een dame die mij echt aan het hart ligt, een artikel van een groots glimlachende meneer, compleet met lang haar – want dat had hij in zijn jeugd nooit maar is nu de 40 gepasseerd en […]

  3. 26 januari 2018 at 18:06

    Gewoon een affiliate.. de zoveelste…Rijk worden? en waarom denk jij doen wij dit niet zoals jij?

  4. Coby Biemans
    26 januari 2018 at 15:12

    Wat een ontzettend dom en eenzijdig verhaal. Of hij zelf iedere bestemming kent. Laat deze cleint mijn deur maar snel voorbij lopen. Gelukkig heb ik voldoende clienten die het anders zien….

  5. rene
    26 januari 2018 at 14:52

    jammer dat zo’n persoon ook nog een platform krijgt bij een vakblad als TravelPro… en dan de kop erboven…jammer en sensatie belust

  6. Juan Vazquez
    26 januari 2018 at 14:25

    Ha.. ha.. wat een onzin. 🙂 Onze offline klanten komen bij ons omdat ze ons vertrouwen en niet het anonieme internet, waar steeds meer cowboys en criminele gebruikers actief worden. Mensen zoeken naar betrouwbaarheid en continuïteit. Steeds meer (jonge) afvallige online boekers komen bij ons nu langs. Ze zijn er klaar mee. lang leve OFFLINE DESKUNDIGHEID.

  7. 26 januari 2018 at 14:09

    Ernstig hoe weinig kennis je kunt hebben over de branche waarin je een bedrijf start… Hahaha!

  8. Jolanda Pertijs (Travel Creations)
    26 januari 2018 at 14:04

    Deze meneer gooit een bommetje in onze branche om er zelf beter van te worden. Dat is wat hij wil; zoveel mogelijk reacties. Want dan gaan mensen het lezen en kan hij zijn TRVL dus promoten. Ik word hier niet koud of warm van. Je kunt er ook de voordelen van zien. Als er een dergelijk platform komt of is dan kunnen wij hier toch ook de tips en tops uithalen?

Vorige bericht

Video - Nieuwe Regional Manager Europe Curaçao Toeristen Bureau

Volgende bericht

Sunny Cars deelnemer aan SGR & SGRZ

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.