Arjen LutgendorffBlogsNieuws

Schaamvakantie

Is de publieke opinie zich aan het keren tegen de reis- en luchtvaartsector? Is het straks ‘not done’ om te vliegen en worden vakantiegangers/reizigers door de maatschappij uitgekotst zoals nu gebeurt met rokers?

Als (toekomstig) reisprofessional kan je het beste aan de slag gaan bij een bedrijf dat zich voldoende en duidelijk manifesteert als bedrijf dat zich nadrukkelijk met het milieu bezighoudt, want je weet hoe snel het is gegaan met het uitbannen van rokers uit cafés, restaurants, van terrasjes, enzovoorts, om maar een voorbeeldje te noemen. Aanbieders van pure strand- en vreetvakanties die niks doen aan milieu kunnen de toekomst met zonnebrandcrème op hun buik schrijven.

Je kan vandaag de dag de televisie niet aanzetten of er is wel een programma te zien waarin serieus wordt gekeken naar de, vaak negatieve, gevolgen van de toerismebranche. Inheemse bevolkingen die worden verjaagd uit hun leefgebied, afval dat wordt gedumpt in rivieren en oceanen, natuurgebieden die worden verwaarloosd en stedencentra waar geen doorkomen meer aan is voor de inwoners.

En wat te denken van de heftige kritiek tegen Lelystad Airport? Je zal de directeur maar zijn, of directeur van Schiphol, of minister en continu moeten uitleggen wat er waarom gebeurt. Iedere keer weer die groep mensen aan moeten horen die vinden dat het milieu wordt verpest en dat ze geen herrie boven hun hoofd willen hebben, terwijl ze zelf ook weleens vliegen.

Daar zit je dan achter de balie, waar je reizen verkoopt waardoor middels vliegtuigen, cruiseschepen, bussen, trein of auto het milieu om zeep wordt verholpen. Nieuwste model vliegtuig, cruiseschip, bus, trein (waarom is de trein nog steeds duurder dan het vliegtuig?!?!?!) of auto, het blijven nog steeds vervoersmiddelen die vervuilen. Ja, zeggen dat reizen niet vervuild zit er niet in. Mijn hemel, waarom zou je nog in de reisbranche willen werken?! Maar daar is staatssecretaris Snel, die als een lucifer uit een doosje als reddende engel optreedt en de nationale vliegtaks gaat invoeren. Hoeven wij ons als reisbranche in ieder geval niet meer schuldig te voelen.

Toch wordt er met spanning gewacht op het moment dat de taks wordt ingevoerd, want er wordt verwacht dat veel reizigers vluchten naar Duitsland en België. Als ANVR-voorzitter Frank Oostdam tijdens de ANVR/Schiphol BBQ had gevraagd: “Willen jullie meer of minder vliegtaks?”, dan had het “minder, minder, minder”, luid en duidelijk door beachclub Bloomingdale geklonken. “Het is een sjoemeltaks”, “Waarom hier wel en in de rest van Europa niet?” en “De opbrengst wordt niet geïnvesteerd in de sector en milieu”.

Je schamen om op vakantie te gaan. Zal het ervan komen of voelt het voor veel mensen al zo? Gelukkig werk ik in de reisbranche en zie ik hoeveel goede dingen we wereldwijd doen voor mens en milieu. Welke andere branche kan dat nou zeggen?! Laat dat ook zien aan de consument en milieu shizzle organisaties via de verschillende kanalen! En verkoop dat waar je je goed bij voelt. De oplossing voor het milieuprobleemstuk? Die heb ik ook niet één, twee, drie in petto. Wel een gratis excursietip voor je klanten: geeft ze een volledig composteerbaar plastic tas mee om een kwartiertje de rommel op bijvoorbeeld het strand op te ruimen. Ik kan je zeggen: dat zal ze een geweldig goed gevoel geven. Het is allemaal misschien niet zo moeilijk als we denken om de publieke opinie naar onze hand te zetten.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Inreisverbod: D66 wil nieuwe onderhandelingen over douane VS op Schiphol

Volgende bericht

Poll - Kritiek op 'reisbureau NPO'

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.