De kans dat vandaag het hitterecord wordt gebroken is aanzienlijk en het KNMI heeft daarom een nationaal hitteplan uit de kast gehaald. Ook Schiphol doet er alles aan om het hoofd koel te houden, zo laten ze weten op hun website.

“De gemiddelde Nederlander sproeit met deze warmte de tuin, op Schiphol sproeien we de taxibanen. De zon warmt de taxibanen op en de banen kunnen wel 45 tot 50 graden worden. De temperatuur van het asfalt wordt real-time gemonitord met sensoren in het wegdek. Om te voorkomen dat het asfalt door de hitte zacht wordt en de zware vliegtuigen het asfalt vervormen, besproeien we de banen met water. De focus ligt daarbij op de zogenaamde ‘hotspots’ waar de vliegtuigen een bocht maken.”

Hotspots
Het besproeien van de banen wordt gedaan met waterwagens. De start- en landingsbanen op Schiphol hoeven niet gesproeid te worden. Op de start- en landingsbanen zijn namelijk geen ‘hotspots’ waar vliegtuigen een draai maken. Daarom is er geen kans op vervorming van het asfalt op de baan.

Terminals
“De klimaatinstallaties van de terminal zijn ontworpen voor een bepaald aantal dagen met een hogere temperatuur. Onze klimaatinstallaties draaien op de toppen van hun kunnen, maar het kan in de terminal, net als buiten, warmer zijn dan normaal. We monitoren de temperatuur in de terminal real time en doen ons best om het zo aangenaam mogelijk te houden, bijvoorbeeld door het plaatsen van mobiele airco’s”, laat de luchthaven weten.