In een tijd waarin de consument zelf van alles moet regelen, lopen wij in de reisbranche achter.

Vandaag de dag regelt de consument haar zaakjes zelf, zoals bijvoorbeeld de zorgverzekering, toeslagen en ga zo maar door. De overheid trekt zich terug en wil een samenleving die zichzelf zoveel mogelijk organiseert.

In de wetgeving staat dat de consument zekerheid moet hebben over vooruitbetaalde reisgelden, dat is begrijpelijk. SGR is de oplossing die er in de zeventiger jaren voor bedacht is en de consument heeft de pot gevuld. Voor die tijd, die in het teken stond van het poldermodel, een prima oplossing. Maar in deze tijd hopeloos verouderd, niet adequaat met de branche die indirect zelf de baas is binnen deze club.

Niks persoonlijk tegen de mensen die werkzaam zijn binnen SGR, zij hebben binnen het kader waarin zij moeten werken hun stinkende best gedaan tijdens de Oad-crises. Daar ben ik van overtuigd.

Maar zeg nou zelf, alleen een jaarrekening, dat is alles waarop zij moeten beoordelen… En er maar vanuit gaan dat ‘men’ van goede trouw is en continu gesteggel over wat wel en wat niet een calamiteit is, kortom, waarom doen we dit nog?!

Ik stel voor dat we SGR opheffen en de consument een verzekering aanbieden die zij wel of niet kunnen afsluiten. Gewoon de verantwoordelijkheid van de consument maken, zoals de overheid al tijden doet. Dan sta je ook niet voor paal met voor € 900.000 reischeques waarop deels het SGRlogo is afgebeeld…wat een anti reclame.

Laat de verzekeringsmaatschappijen dit doen. Die zijn gewend om moeilijk te doen bij een uitbetaling en sowieso veel beter in het inschatten van risico’s. Mijn voorstel is om het kasgeld bij de ANVR af te storten, de boel op te heffen en een wettelijke regeling te maken die hout snijdt.

Een mooi bedrag in de ANVR kas om de branche te promoten en de reisindustrie het imago te geven dat zij verdient. En als mooie bijkomstigheid geen schade meer bij toeroperators die een vervoersplicht hebben, dus geen drempels om met reisbureaus samen te werken. Op naar de 21e eeuw zeg ik!

Tom van Apeldoorn
t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl