Heftig was het zeker: de zomerstorm van afgelopen zaterdag. Even heftig zijn de reacties van de passagiers uit het toestel van Transavia dat een ‘noodlanding’ maakte op Schiphol in plaats van Rotterdam.

Omdat het vliegtuig dat afkomstig was uit het Spaanse Girona vanwege de barre weersomstandigheden niet kon landen op Rotterdam, werd er een doorstart gemaakt op Schiphol. Het duurde even iets langer dan verwacht, maar uiteindelijk landde de kist veilig en wel op de luchthaven. Niets aan de hand, zou je zeggen. Natuurlijk is het vervelend als je familie op Rotterdam staat te wachten en jij uiteindelijk op Amsterdam landt. En ik begrijp ook wel dat het eng en angstig is als je hoog in de lucht zit, terwijl de onstuimigste storm sinds 1910 tekeergaat. Maar kom op, de piloot deed er alles aan om de kist zo veilig mogelijk te laten landen. En ja die emergency call, ook daar krijgt een passagier geen blijvende schade van. Maar om nou na een toch wel redelijk veilige landing te gaan klagen op social media, vooral over gebrek aan eten en drinken. Lekker gemakkelijk, zo’n openbare voorschutzetting. Maar niemand tweet dat elke passagier door Transavia de dag erna is gebeld.

Klagende Nederlanders, dat is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Over die zon gesproken, ook daar klaagt heel Nederland over. Zelfs Frank Oostdam (directeur/voorzitter ANVR) deelde onlangs op Facebook een link van De Speld over onze ‘kutzomer’.

Maar wat willen die klagende Transavia-passagiers dan? Wat mij betreft willen ze er vooral een slaatje uitslaan. Willen ze een rits tickets aangeboden krijgen om van hun net opgekomen angst af te komen? Of een tegoedbon voor een verzorgde vakantie van vier weken naar een warm oord? Of had Transavia de plaatselijk fanfare moeten uitnodigen, omdat er niemand gewond is geraakt. Of had de vliegtuigmaatschappij een driegangendiner moeten laten komen, omdat het vliegtuig niet is gecrasht? Want zo is het wel, het vliegtuig is niet gecrasht én er is niemand gewond geraakt. Hulde voor de piloot (een vrouw!) en houd op met publiekelijk klagen over dat er geen eten en drinken was na de landing. Pak de koffer en ga naar huis, zonder toeters en bellen én zonder schade.

P.S. Vliegangst bestaat niet.

Sharon Evers
sharon@travelpro.nl