Er is veel zin- en onzin over geschreven: het coronavirus. De uitzending op NPO1 afgelopen donderdagavond bracht niet veel geruststelling, al was het alleen al vanwege het onheilspellende decor van bewegende virusjes die achter de presentator en de deskundigen bewogen. Want dat willen we: gerustgesteld worden. In deze tijd, waarin we zelf fake news kunnen creëren, nieuws nog sneller dan het virus wordt verspreid over het internet en er inmiddels volop gehamsterd wordt, hebben we iemand nodig die zegt: ‘komt wel goed schatje’. De consument belt zijn reisprofessional en vraagt of zijn reis naar Turkije in juli nog wel doorgang kan vinden. Reisprofessionals die ons Support Team bellen, vragen over annuleringsvoorwaarden. Men wil bevestiging dat het goedkomt.

Kunnen wij dat doen? De consument geruststellen? Het valt te proberen, ondanks de angstaanjagende chocoladeletters in de landelijke ochtendkrant waarin de zoveelste ‘deskundige’ zijn mening geeft. Of de praatprogramma’s in de avond, waarin zelfs Gordon en Patty Brard hun mening mogen geven. Laten we dat toch alsjeblieft overlaten aan de echte specialisten en onze adviezen én eigen mening baseren op de feiten zoals ze worden gepresenteerd door het RIVM en de GGD.

Laat je niet afschrikken door het uitblijven van aanvragen of boekingen. Vakanties zijn, na gezondheid, voor veel mensen heilig. En zelfs al wacht de consument misschien nu even af hoe het verder verloopt met dit virus, uiteindelijk verdwijnt ook dit weer naar de achtergrond en boekt men alsnog. Dus ga er voor! Laat je zien! Grijp alle kansen aan om jezelf als reisprofessional op een positieve manier ‘in te picture’ te zetten. Vul je social media met inspiratie voor geweldige reizen. Gebruik screenshots van EURAM’s digitale offerte, maak droomroutes voor bucketlistreizen, deel onze Facebook posts, alles om jouw klant een goed gevoel te geven, zin te laten krijgen om te gaan reizen en jou om een reisvoorstel te laten vragen. Je zet jezelf nog meer op kaart door juist nu je gezicht te laten zien. Je klant geruststellen? Misschien lukt dat niet, jij hebt immers ook geen glazen bol, maar je laat wel zien dat je er bent en meedenkt.

De titel van dit stukje is ‘Spannende tijden’. Maar misschien had ik het ‘Goede tijden, slechte tijden’ moeten noemen. Wie het liedje kent van het begin van een aflevering, weet dat er wordt gezongen over ‘soms geluk en soms verdriet’. En uiteindelijk komt alles weer goed (schatje).

Danielle Goedkoop
(Business Development Manager)
danielle.goedkoop@euram.eu