Op de luchthavens van Royal Schiphol Group is sprake van een sterke groei van het aantal passagiers. Op Amsterdam Airport Schiphol groeide het aantal passagiers met 324% ten opzichte van de eerste helft van 2021. Voor alle Nederlandse luchthavens behorend tot de groep tezamen bedroeg de groei van het aantal passagiers 359%.

Dit resulteerde in meer vliegbewegingen en betere financiële resultaten. Schiphol herstelt stap voor stap van operationele verstoringen die zich tijdens deze sterke groei voordeden. Sinds begin augustus is de dienstverlening aan passagiers veel betrouwbaarder. Schiphol heeft maatregelen in uitvoering en voorbereiding om de kwaliteit van de luchthaven structureel te verbeteren.

Stap voor stap
“Het is fantastisch dat zoveel passagiers terug zijn na de opheffing van de reisbeperkingen in verband met Covid. Helaas heeft Schiphol in deze periode van stormachtige groei, net als andere luchthavens en luchtvaartmaatschappijen, te maken gehad met personeelstekorten. Dankzij de genomen maatregelen verbetert ons serviceniveau stap voor stap. De passagierservaring is de laatste weken veel betrouwbaarder geworden. Wij zullen onze operationele prestaties blijven verbeteren, investeren in onze infrastructuur en waar nodig wijzigingen aanbrengen in de aansturing van de luchthaven, met inbegrip van de arbeidsvoorwaarden en de sociale dialoog”, aldus Dick Benschop (CEO van Schiphol).

Stijging
Er waren 189.506 vliegtuigbewegingen op Amsterdam Airport Schiphol. Dat is een stijging van 120% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2021 (86.037 vliegbewegingen), maar nog altijd 22% minder dan in de eerste helft van 2019 (242.107 vliegbewegingen). Het vrachtvolume op Amsterdam Airport Schiphol daalde met 14% tot 0,7 miljoen ton.

Verlies
Het onderliggende nettoresultaat over de eerste helft van 2022 kwam uit op een verlies van 33 miljoen euro. Dit was een verlies van 257 miljoen euro in de eerste helft van 2021. Door het opnemen van de reële waardestijging op vastgoedbeleggingen, de reële waardestijging op de voor verkoop aangehouden activa (investering in Groupe ADP), de herwaardering van de financiële verplichting, verplichting tot inkoop van eigen aandelen en de ontvangen NOW-overheidssubsidies is het nettoresultaat gestegen tot een positief resultaat 65 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2022. In de eerste zes maanden van 2021 was dat een verlies van 140 miljoen euro.

2022
In de eerste helft van 2022 heeft Royal Schiphol Group een sterk herstel van het aantal passagiers gezien na de Covid-19 pandemie, en we verwachten dat deze trend zich in de rest van 2022 zal voortzetten. Een volledig herstel van het verkeer tot het niveau van vóór de pandemie blijft onzeker en is afhankelijk van de ontwikkeling van Covid-19 en de daarmee gepaard gaande reisbeperkingen, operationele beperkingen in verband met het sterke herstel van de vraag, en – op middellange termijn – de aankondiging van de Nederlandse regering om het aantal vliegbewegingen op Schiphol vanaf november 2023 te beperken tot 440.000. Voor heel 2022 verwachten we dat het totale aantal passagiers op Schiphol tussen de 51 en 55 miljoen zal uitkomen. Het verwachte aantal vluchten voor het gehele jaar op Schiphol ligt tussen 392.000 en 413.000. De economische onzekerheid vanwege inflatie en een mogelijke recessie blijven voor de rest van 2022 bestaan.