Het tax-free shoppen op luchthavens scheelt de reizende consument slechts voor een beperkt deel in de prijs. Dat blijkt uit een onderzoek van prijsvergelijkingsite Kelkoo. De resultaten zijn te lezen in het septembernummer van Zakenreis. Gemiddeld waren de reizigers 6,2% goedkoper uit op de luchthaven in vergelijking met gewone winkels. Het ging dan om een bedrag van 168 miljoen pond. In totaal spendeerden reizigers vorig jaar 2,5 miljard pond aan tax-free goederen op Europese luchthavens. Hoewel reizigers denken met tax-free veel te kunnen besparen op de reguliere prijzen, loont online shoppen nog meer de moeite. Met online shoppen bespaart de reizende consument zeker 12% ofwel 156 miljoen pond op de stenen winkelprijzen. Dat is 6,1% vergeleken met de tax-free winkels op luchthavens. Daarnaast zijn de prijzen niet overal even hoog. Per luchthaven kan de korting hoger of juist lager uitvallen. De korting op de tien drukste luchthavens van Europa in vergelijking met gewone winkels is het hoogst op de luchthaven van Lyon. Hier wordt een korting van 11,9% verkregen. Daarna volgen Parijs (11,5%), Schiphol (6,1%), Frankfurt (5,6%), Londen Gatwick (5,0%), Barcelona (5,0%), Madrid (4,7%), Rome (4,7%), Berlijn (4,6%) en Londen Heathrow (3,1%).