TUI Nederland volgt na TUI UK en TUI Duitsland met een eigen gay-label onder de naam ‘Arke4Men’. Dat heeft initiatiefnemer Peter Efde (hoofd product/productgroup manager bij TUI Nederland), die er samen met ongeveer acht man binnen TUI aan werkt, exclusief laten weten aan TravelPro. De touroperator houdt al tijden de interesse in een gay-label in de gaten en is net voor de zomer van 2011 ‘klein’ begonnen met het label. Efde: ‘‘Er zijn nog geen reguliere touroperators met speciaal aanbod voor deze doelgroep. Het is echt nog een nichemarkt, maar een markt die wat te besteden heeft. In de pilot hebben we gezien dat dit product ook veel via het reisbureau wordt geboekt’’.

Na een rustige start met traditionele gay-bestemmingen als, Mykonos, Ibiza en Gran Canaria zijn inmiddels de bestemmingen Barcelona, Puerto Vallarta, Tel Aviv, Berlijn en Fort Lauderdale toegevoegd aan het gay-label. De gay-only/friendly accommodaties zijn te boeken via arke4men.nl, via de Arke-reisbureaus, maar worden ook middels het gay label vermeldt in de Holland International-brochure.

Henk Krol, hoofdredacteur van de Gay Krant, reageert positief op het initiatief van TUI Nederland. ‘‘Altijd leuk dit soort initiatieven. Ik sta zeker te applaudisseren en gun ze alle goeds.’’ Toch vraagt Krol zich af hoe ze de doelgroep gaan bereiken. Krol: ‘‘Het moeilijke is dat lang niet iedereen in deze doelgroep op zoek is naar een specifieke homo-accommodatie. En diegene die dat wel zoeken, hebben hele specifieke eisen’’. De hoofdredacteur van de Gay Krant laat weten behoorlijk wat ervaring te hebben opgedaan de afgelopen 32 jaar en dat het zeker niet makkelijk zal worden voor Arke4Men. ‘‘Waar ga je adverteren? Adverteer je op een datingsite dan wordt het al snel seksueel getint waardoor het lijkt alsof je seksreizen verkoopt.

Lees het volledige artikel in TravelPro 18 die vandaag verschijnt.