Het CBI, het bureau ter bevordering van het toerisme en de import uit ontwikkelingslanden, introduceert op de Vakantiebeurs een dertigtal wereldwijde exotische vakantiebestemmingen. Verreweg de meeste aandacht gaat uit naar ‘community based tourism’. Dit zijn reizen waarbij de lokale bevolking sterk betrokken is en ook de revenuen rechtstreeks aan de plaatselijke gemeenschap ten goede komen. De toerist komt direct in contact komt met de cultuur, de gewoonten, de traditionele maaltijden en beleeft intens het oorspronkelijke karakter van een land. Het motto van deze vakanties is ‘kies voor kwaliteit’. Daaronder valt overigens ook een groeiend aanbod hoogwaardige toeristische producten als congressen, alle soorten evenementen en luxe vakanties. De data van de Vakantiebeurs zijn van woensdag 12 tot en met zondag 16 januari 2011. Het beursthema is ‘Onvergetelijke Bestemmingen’. Het CBI in Rotterdam is onderdeel van de Nederlandse overheid onder het Ministerie van Buitenlandse Zaken en helpt producenten in ontwikkelingslanden een entree te krijgen op Europese markten. Dit geldt voor het toerisme en vele andere sectoren in het bedrijfsleven. Het CBI maakt al jarenlang gebruik van de Vakantiebeurs om contacten te leggen met Nederlandse reisorganisaties en met de aspirant vakantievierders. Dit gebeurt deels in een speciale CBI stand (hal 10), deels in de nationale stand van de deelnemende landen zelf (hal 3).