Nieuws

VIDEO – Van der Heijden: ‘Wij betalen ook de verfrissingen’

Steven van der Heijden, CEO TUI Nederland, was gisteravond te gast bij Pauw & Witteman, waar hij in gesprek ging over de situatie in reisbranche met betrekking tot de aswolk. Van der Heijden liet weten dat TUI Nederland nog zo’n 7.000 mensen moet ophalen in de komende dagen, waarvan er gisterenen vandaag zo’n 3.000 worden opgehaald. Wereldwijd gaat het om zo’n 50.000 mensen.

De uitzending van Pauw & Witteman bekijken? Dat kan ook op de website van TravelPro. Klik hier voor de uitzending in het Film van de Dag-archief.

Betaalt u eigenlijk alles voor deze mensen zolang ze moeten wachten?
‘Nou, alles is een groot woord, maar zolang deze mensen in onze zorg zijn, betalen wij hotelaccommodatie voor ze en maaltijden. En ja, die rekening loopt behoorlijk op.’

Is er veel chagrijn bij die mensen?
Ja, ondanks dat ze bij ons te gast zijn en wij ze verzorgen, zouden de meesten het liefst terug naar Nederland gaan, en dat vinden wij overigens ook, dus wij doen onze uiterste best om ze zo snel mogelijk terug naar Nederland te halen. Maar er zijn ook schrijnende gevallen bij. We hebben de afgelopen dagen mensen naar Barcelona moeten vliegen, waar vandaan die mensen met bussen nar Nederland werden gebracht. Een busrit van nog eens twintig uur. Dat is natuurlijk vreselijk als je vanuit het Caribisch gebied komt. Eerst tien uur vliegen en dan nog eens twintig uur met de bus.

Konden die mensen dan niet wat langer blijven?
Naarmate het langer duurt is het allemaal niet meer te overzien. Een paar dagen geleden hadden we ook geen idee hoe lang het allemaal zou gaan duren. De luchtbrug naar Barcelona was een hele reële optie. Gelukkig hebben we vandaag weer naar Amsterdam kunnen vliegen.

Heeft u nog iets gemerkt van die aswolk… Dat u bij een vliegtuig dat arriveerde op Schiphol dacht: even met mijn hand erover en kijken of er wat op zit…
Van der Heijden: ‘Tot onze schrik wel. De voorschriften zijn nu ook zo dat iedereen die door het gebied vliegt, die moet gecontroleerd worden. En tot onze schrik was er vanochtend een vliegtuig dat behoorlijk onder de as zat. Dat toestel kwam vanuit Turkije en die regio Turkije richting Amsterdam is eigenlijk helemaal geen as-gebied. Gelukkig bleek bij de controle dat er met het toestel helemaal niks aan de hand was. Maar je ziet dan voor het eerst de aswolk in het echt. Tot nu toe is het eigenlijk een spook geweest waar je heel veel last van hebt gehad, maar die je niet kon waarnemen.

Zijn er ook mensen die niet mee willen of durven?
‘Die zijn er wel, maar niet zoveel. We gaan richting de meivakantie en men wil ook wel met vakantie. Als er door de minister van Verkeer en Waterstaat wordt gezegd dat er gevlogen kan worden, dan willen de meeste mensen ook vliegen.

Hebben we de afgelopen dagen in een hype geleefd?

Van der Heijden: ‘Ik ben geen deskundige als het gaat om as in de lucht. Ik ben een reisorganisator, we hebben een airline en ik heb verstand van vakantie. Uiteindelijk komt de besluitvorming door de autoriteiten. Maar ook wij hadden het gevoel dat men wel wat had mogen opschieten in Brussel. Ze zijn er pas maandag gaan overleggen…

Als ze nu al eerder hadden besloten om weer te mogen vliegen, bijvoorbeeld afgelopen zaterdag al. Dat had u natuurlijk tientallen miljoenen gescheeld.

Van der Heijden: ‘Op wereldwijd niveau had ons dat heel veel geld gescheeld, maar in Nederland niet tientallen miljoenen maar wel heel veel geld. En het had ook betekent dat mensen niet vier dagen later thuis zouden aankomen, maar twee dagen bijvoorbeeld. Vakantiegangers hadden ook eerder weg gekund. Maar ja, je kunt nu eenmaal niet gaan vliegen als het niet mag. Dus, wij hebben ons moeten onderwerpen aan het verbod.

Krijgt u de berichten ook te horen van mensen die naar een bijzondere gebeurtenis moeten?
Van der Heijden: ‘Wij hebben in vergelijking met de gewone lijndienstmaatschappijen het voordeel dat we een reisorganisator zijn en contact hebben met de mensen die in de hotels hebben, waar we weer contact mee hebben en waar onze reisleiders zitten. Dat soort berichten bereiken ons dus wel degelijk’.

Wat zijn dat voor verhalen?
Van der Heijden: ‘Bruiloften, begrafenissen, sollicitatiegesprekken, van hele belangrijke familiemeetings, zakelijke events, mensen die geen medicijnen meer hebben, mensen die chemotherapie hadden moeten ondergaan, echt vreselijke verhalen. We moeten de verhalen aanhoren, maar soms kunnen we er niks aan doen. In sommige gevallen konden we nog een lokale oplossing bedenken. Nu er wel gevlogen kan worden, moet je die mensen voorrang geven. Dat is soms wel lastig. Je moet dan mensen die al langer wachten soms teleurstellen. Dat geeft soms heftige reacties. Er zijn ook mensen die ons melden dat ze geen geld meer hebben. Dat ze niet meer kunnen pinnen en ook geen geld kunnen lenen van familie. Wij betalen de accommodatie, eten en drinken, maar verder kunnen wij niet gaan’.

En wat zegt u dan? Neem maar een krantenwijk (dat zei mijn vader altijd tegen mij).

Van der Heijden: ‘Haha, nee, zover gaan wij niet’.

Ja, maar wat zegt u dan wel?
Van der Heijden: ‘In het ergste geval werken wij met schuldbekentenissen. Dan kunnen wij wel wat voorschieten. Maar dat doen we niet zo makkelijk’.

Maar wie is er nu verantwoordelijk voor de kosten? Je reist bijvoorbeeld met een van uw reisorganisaties, je vliegt met de KLM, je strand en moet zeven dagen extra een hotel in Istanbul betalen. Wie gaat dat betalen?’
Van der Heijden: ‘Als dat iemand gebeurd die zijn reis bij ons heeft geboekt, ongeacht met welke luchtvaartmaatschappij je vliegt, dan betalen wij nu de rekening. Wie die rekening straks gaat betalen, dat is een heel ander verhaal. Er wordt nog behoorlijk verschillend over gedacht’.

Wat betekent dat in gewoon Nederlands?
Van der Heijden: ‘Er zijn maatschappijen die zeggen; wij doen helemaal niks. Er zijn maatschappijen die zeggen; wij betalen alles. En dan alles wat daartussen zit. Ik was heel bij dat Hartman hier gisteren vertelde dat hij alles betaald. Maar wij zullen als alles achter de rug is met de heer Hartman aan tafel gaan’.

Zijn er afspraken voor wie wat moeten betalen?

Van der Heijden: ‘Nee, want dit is nog nooit eerder voorgekomen’.

Dus in die zin vindt u het heel fijn dat Hartman heeft gezegd ‘‘Wij betalen alles’’…
Van der Heijden: ‘Ja, absoluut’.

U gaat het bandje met die uitspraak ook bewaren…. Want u had het niet verwacht…

Van der Heijden: ‘Ik had het al gisteren bewaard’.

Ik betaal om te beginnen het hotel in Istanbul. Maar als ik geen geld heb, dan schiet u dat voor.

Van der Heijden: ‘Nou, nee, zo zit het niet. Als u een vakantie met een van onze merken hebt geboekt, dan blijft u in hetzelfde hotel en merkt u er niks van en dan krijgt u ook geen rekening.

U betaalt ook de maaltijden en verfrissingen? Die mensen moeten thuis toch ook gewoon eten en drinken?

Van der Heijden: ‘Het zijn de regels zoals de Europese Commissie ze heeft opgesteld. Wij zijn daar ook helemaal niet blij mee. Het zijn bizarre regels. En wij vinden het helemaal bizar dat de Euro Commissaris van Transport meteen vrijdag riep: ‘’En denk eraan luchtvaartmaatschappijen; alles betalen’‘ in plaats van te zeggen, wij gaan er hard aan werken het luchtruim weer vrij te krijgen’.

© 2010, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

21 april - Steven van der Heijden, CEO TUI Nederland, bij Pauw & Witteman

Volgende bericht

Thomas Cook: ‘Nog 2.500 klanten vast’

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.