Als het aan Cora van Nieuwenhuizen (minister van Infrastructuur en Waterstaat) ligt groeit Schiphol na 2020 door, ondanks protest van omwonenden en milieuorganisaties. De minister zegt in een interview met de Volkskrant dat dit nodig is omdat de luchthaven anders de concurrentiestrijd met andere luchtvaartknooppunten in Europa verliest.

Schiphol mag tot en met 2020 maximaal 500.000 vluchten per jaar uitvoeren, maar dit aantal is nu al bereikt. Volgens van Nieuwenhuizen is een groei van Schiphol daarom onafwendbaar. “Ik denk dat je niet kunt zeggen: dit was het voor eeuwig, die 500.000 vluchten. Dan ga je gewoon de boot missen ten opzichte van andere vlieghubs in Europa. De vraag is: hoe, wanneer en in welke omstandigheden groei je?”

De balans tussen de eisen van de luchtvaartsector en de protesterende bewoners wordt volgens Van Nieuwenhuizen een puzzel. “Het zal geen ongebreidelde groei zijn, zo van: vlieg maar raak, en het zal ook niet zijn: we zetten Schiphol op slot of we trekken de stekker eruit. Dat kan gewoon niet.” Volgens de minister gaat het erom dat je naar de cruciale plekken kunt blíjven vliegen. “Je ziet een enorme groei van de luchtvaart in delen van de wereld waar ze het eerder niet konden betalen. Als ze vanuit die delen wel veel meer naar Frankfurt, Brussel of Heathrow kunnen vliegen, wordt het interessanter om daar over te stappen. Het is niet zo dat je zonder groei van Schiphol wel die 326 bestemmingen kunt vasthouden. Het schizofrene is: als zo’n Europees Medicijnagentschap (EMA) naar Nederland komt, klinkt er: hoera, hoera! Maar zonder al die bestemmingen van Schiphol was het EMA niet naar Amsterdam gekomen”, aldus Van Nieuwenhuizen in de Volkskrant.