Nieuws

Verbazing en discussie over repatriëring na aanslagen Sri Lanka

“Als verzekeraars dit standaard gaan doen, dan hoeven we geen Calamiteitenfonds meer te hebben. Ik vind het prima wanneer verzekeraars bij een ramp op basis van menselijkheid en ethisch gevoel individuele reizigers terughalen, maar waarom zouden wij dan € 1,5 miljoen betalen aan een actie om 600 mensen terug te halen?”, zo laat Frank Oostdam (directeur ANVR) weten aan TravelPro.

Oostdam spreekt zijn verbazing uit over de actie van het Verbond van Verzekeraars dat haar leden die reisverzekeringen aanbieden heeft opgeroepen om coulant te zijn bij het vergoeden van kosten die gemaakt worden voor de evacuatie van Nederlandse reizigers in Sri Lanka die geen pakketreis hebben geboekt en daardoor niet in aanmerking komen voor de repatriëringsactie die vanuit het Calamiteitenfonds is geïnitieerd. Het Verbond benadrukt dat de reiziger wel een reisverzekering moet hebben afgesloten. Gisteren liet Erik Jan Reuver (directeur Calamiteitenfonds) al aan TravelPro weten: “Wij gaan niet over Nederlandse reizigers die geen georganiseerde reis hebben geboekt. Wij regelen dit voor de aangesloten reisorganisaties. Individuele reizigers die moeten dat met de reisverzekering afstemmen.”

De ANVR-directeur wil erover in overleg met het Verbond van Verzekeraars. Ik vind dat het een heel mooi gebaar is en prima in het kader van menselijkheid, maar het is verbazingwekkend dat dit gebeurt. Wij hebben 600 reizigers die met dezelfde verzekering reizen en daar betalen wij nu minimaal € 1,5 miljoen voor om die terug te halen. Die rekening willen we graag neerleggen bij het Verbond voor Verzekeraars. Overigens gaat deze discussie niet over de ruggen van backpackers, maar het gaat om de zakelijke discussie die wij naderhand willen voeren.”

“Het gaat om een unieke actie en er zijn ook verzekeraars die de mogelijkheid bieden om een repatriëring standaard te dekken. We willen tempo maken en hebben een moreel appel gedaan bij onze leden en ik kan niet meer dan een beroep doen op onze leden. Het sluit niet uit dat er verzekeraars bijzitten die niet meedoen. Ik heb geen overzicht van wie wel en niet meedoen”, aldus een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. “Die ruimte hebben ze overigens en daarin mogen wij ze ook niet dwingen. Wat precies het bezwaar is van de ANVR dat weet ik niet.” SOS International bekijkt per individueel geval of de verzekeraar meedoet.

Wat Oostdam betreft neemt het Verbond voor Verzekeraars en SOS International de zorgen van ANVR en het Calamiteitenfonds uit handen. “Wat het Verbond voor Verzekeraars nu doet is een beetje inconsequent. Onze klanten hebben én een verzekering én Calamiteitenfonds betaald. Deze reizigers hebben een pakketreis geboekt en dat houdt in dat wij een zorgplicht hebben en zorgen voor repatriëring. Iemand die geen pakketreis boekt en individueel reist, moet er dan ook individueel voor zorgen dat hij of zij terugkomt.”

“Over de hele linie is het zo dat reisverzekeraars veel verzekeren, maar geen terroristische aanslagen. Die zijn uitgesloten”, aldus Oostdam. “Er zijn wel polissen die dat doen, maar daar betaal je dan wel voor. Als je dat als consument niet wil of een verzekering hebt die geen terroristische aanslag dekt, dan is de consequentie dat je voor jezelf de verantwoordelijkheid neemt om het individueel te regelen. De pakketreis heeft vele voordelen en één van de voordelen is dat je ook niet hoeft te betalen voor de repatriëring.”

Op de vraag of Oostdam de pakketreis nu eigenlijk aanraadt of promoot na de aanslagen in Sri Lanka laat hij weten: “Ik vind het in het kader van de menselijkheid een mooi gebaar van de verzekeraars, maar de 600 mensen die wij gaan terughalen hebben dezelfde verzekering als de individuele reizigers in het gunstigste geval. Dan vinden wij het prima als er andere organisaties zijn die hetzelfde doen als wij, maar dan hoeven wij de repatriëring niet meer te organiseren als zij dat doen op hun kosten.”

Volgens Oostdam zijn de voordelen van een pakketreis ten opzichte van een individueel geboekte reis niet weg nu verzekeraars individuele reizigers helpen met de repatriëring. “Er zijn nog vele andere voordelen, maar als de verzekeraars dit standaard gaan doen, dan hoeven we geen Calamiteitenfonds meer te hebben. Dan is er een ramp en zijn er, gelukkig, verzekeraars die op basis van menselijkheid en ethisch gevoel de mensen terughalen ook al zijn ze niet verzekerd. Prima, waarom zouden wij dan € 1,5 miljoen betalen aan een actie om 600 mensen terug te halen? Ik bedoel niet dat de verzekeraars en SOS International die reizigers moeten laten staan, want ook als reissector laten wij niemand staan, maar het gaat puur om de zakelijke discussie die we na afloop willen voeren.”

Oostdam liet eerder aan de NOS weten geen zicht te hebben op de individuele of zelfstandige reizigers. “Individuele reizigers kunnen we niet helpen. De repatriëringsvlucht valt onder de voordelen van pakketreizen. Ik kan alleen zeggen: boek de volgende keer een pakketreis. Maar wij maken ons ook zorgen erover.” Op ‘boek de volgende keer een pakketreis’ wordt door een enkeling op social media kritisch gereageerd. “Triest, hier moet #minbuza repatriëring verzorgen voor de Nederlandse burgers. Minste wat ze kunnen doen denk ik. Kom op ook voor burgers in nood in het buitenland, niet alleen bedrijven” en een ander laat weten: “Frank Oostdam, uw interview met de NOS… Aan alle (op Sri Lanka vastzittende) backpackers; boek volgende keer een pakketreis”, dan word je wel gerepatrieerd… Van welke planeet bent u? Duidelijk dat het systeem niet klopt.”

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft vanwege de dreigingen gisteren code oranje afgegeven. SOS International, de coördinerende alarmcentrale namens de verzekeringssector, staat op het punt om Nederlandse reizigers in Sri Lanka te evacueren. Het Verbond laat weten dat het heeft gesignaleerd dat er bij sommige verzekeraars op dit moment onduidelijkheid bestaat of de evacuatie onder de dekking van de afgesloten reisverzekering valt. Gezien de urgentie van de situatie, vraagt het Verbond daarom aan reisverzekeraars om hier coulant mee om te gaan.

“We gaan de regie pakken op het terughalen van de Nederlandse individuele reizigers, in de volksmond backpackers. Het gaat om mensen die niet reizen met een reisorganisatie, maar wel met een geldende reisverzekering. We zijn aan het inventariseren om hoeveel mensen het gaat, maar we zitten nu op zo’n 100 tot 150 mensen. De vlucht krijgt men vergoed”, zo liet Nico Dekker (SOS International) vanmiddag in gesprek met de NOS weten. “We praten over ‘molest’, een verzekeringsterm waarbij mogelijke geweldspleging wordt aangeduid. Dat wordt niet door de reisverzekering gedekt, maar we hebben met alle verzekeraars gepraat dat uit coulance alle kosten voor de terugreis worden verzekerd. Op sosinternational.nl is alle informatie te vinden en er kan rechtstreeks worden gebeld met 0031206515171. We gaan voor individuele reizigers een plek zoeken op een lijnvlucht, maar het vermoeden is dat dat niet in alle gevallen gaat lukken en dan gaan we mogelijk een extra vlucht organiseren, maar onze ambitie is om de mensen zo snel mogelijk weg te krijgen”, aldus Dekker. Oostdam reageerde op het nieuws dat de verzekeraars dit organiseren met de tweet: “Bijzondere geste van de verzekeraars. Ik neem aan dat wij nu ook onze kosten van de repatriëring van 600 vakantiegangers kunnen declareren?”

© 2019, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

KLM kleurt reizigers oranje voor Koningsdag

Volgende bericht

Word jij onze Disney Stars Reporter?

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.