Schiphol heeft haar website en app vernieuwd. Deze introductie is een belangrijke stap in de digitale transformatie die de luchthaven de komende jaren door gaat maken. Schiphol wil door het inzetten van slimme technologie het reisproces verbeteren en passagiers meer inzicht en controle geven over hun vliegreis.

Naast het nieuwe uiterlijk is er gebruik gemaakt van de nieuwste technieken waardoor bijvoorbeeld de snelheid en het gebruiksgemak flink zijn verbeterd. “Schiphol wil de reiziger een zo persoonlijk mogelijke ervaring bieden”, stelt Christa Bakker (manager Digital Airport Programma). “We geven op basis van vluchtinformatie advies over je reis. Zo krijg je bijvoorbeeld alleen als je naar de VS vliegt info te zien over het ESTA formulier, zie je direct welke winkels er voor jouw vlucht bereikbaar zijn of je na security nog even die oplader kunt kopen die je vergeten bent en kun je binnenkort zien hoe laat je het beste door security kunt gaan.” De snelheid van de website is volgens Bakker toegenomen. “Fijn als je snel je actuele informatie over je vlucht wilt opzoeken. Maar ook als je wilt weten of je dat potje babyvoeding nu wel of niet mee mag nemen.”

De nieuwe Schiphol app moet een airport assistent, een onmisbaar reismaatje voor de frequente bezoekers van de luchthaven worden. Zo stuurt de app een bericht als een vlucht vertraagd is of als je gate wijzigt. Ook kan de passagier makkelijk zien waar hij of zij is op de luchthaven en waar nog even snel een kop koffie kan worden gehaald voor het boardingproces begint. Verder is er de mogelijkheid om met een medewerker van de luchthaven te chatten.

Schiphol heeft de ambitie om in 2018 Leading Digital Airport te zijn. De komende jaren gaat Schiphol op digitaal gebied flinke stappen zetten. De website en de app spelen daarin belangrijke, centrale rol: het is dé manier om direct in contact te staan met alle reizigers.