De manier waarop de veiligheid van vliegroutes wordt bepaald moet verbeterd worden, dat vinden steeds meer vliegmaatschappijen. Dat meldt nu.nl. KLM en Arkefly nemen deel aan de ICAO-taskforce, waarbij onder meer de luchtvaartsector en het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn aangesloten. In de taskforce wordt besproken hoe de veiligheid van vliegroutes kunnen worden verbeterd en worden bepaald.

Na de ramp met de MH17 hebben mensen – zowel reizigers als cabinepersoneel – veel vragen over het vliegen boven oorlogsgebieden. De informatie die de vliegtuigmaatschappijen kunnen geven, krijgen zij van het ministerie van Buitenlandse Zaken. BZ geeft aan of een gebied veilig is of niet. Op de nieuwssite zegt Hans van de Velde, directeur van Arkefly, dat de Nederlandse overheid een grotere rol zou moeten spelen in het voorzien van informatie. Hij vindt dat overheden onderling zouden moeten samenwerken om zo tot een betere overeenstemming te komen. KLM zegt zich voortdurend te laten informeren door meerdere partijen en volgt hierdoor het veiligheidsbeleid van internationale veiligheidsinstanties, nationale overheden, luchtverkeersleidingen en de luchtvaartbrancheorganisaties IATA en ICAO.