Nieuws

Webjet neemt Destinations of the World over

Webjet Limited (Webjet), een Australische OTA, heeft Destinations of the World (DOTW) overgenomen voor $ 173 miljoen. Door de overname zal de WebBeds, de beddenbank van Webjet, haar positie als de op een-na-grootste B2B-beddenbank-speler wereldwijd versterken. Zowel DOTW als WebBeds richten zich op de Nederlandse markt, waarbij DOTW zich zal gaan aansluiten bij de merken JacTravel, TotalStay, Sunhotels, Lots of Hotels en FIT Ruums in de WebBeds-activiteiten. Webjet verwerft DOTW van Gulf Capital, de grootste private equity-onderneming in het Midden-Oosten.

Bij WebBeds is Alex Vagevuur dit jaar aan de slag gegaan als Business Development Manager Benelux. Hij is er samen met Simone Boon verantwoordelijk voor de retail in de Benelux. Eerder dit jaar liet Vagevuur aan TravelPro weten dat WebBeds de Nederlandse markt actief gaat bedienen. Vorig jaar breidde het bedrijf al behoorlijk uit door de overname van de in Londen gevestigde JacTravel Group (met de merken JacTravel en totalstay.com), een van de grootste onafhankelijke B2B-platforms in Europa. Met die overname werd JacTravel aangesloten bij Sunhotels, Lots of Hotels en FIT Ruum’s in de B2B-divisie van WebBeds waarmee een van ’s werelds grootste B2B-reisaanbieders ontstond.

Het in Dubai gevestigde DOTW is een toonaangevend, onafhankelijk B2B-platform met regionale expertise. Hoewel WebBeds zich vooral richt op de langetermijnvoordelen van de overname, zal de acquisitie naar verwachting ook op de korte tot middellange termijn aanzienlijke synergieën qua kosten en opbrengsten opleveren. DOTW heeft momenteel een portefeuille van ongeveer 12.300 rechtstreeks gecontracteerde hotels. Hiervan zijn zo’n 5.600 uniek voor WebBeds, waardoor de WebBeds direct gecontracteerde voorraad toeneemt tot meer dan circa 28.500 hotels. Daarnaast zullen de 6,700 overlappende hotelcontracten de ruimtetoewijzing en beschikbaarheid van WebBeds bij belangrijke hotels over de hele wereld verder verdiepen.

DOTW heeft een sterke positie in de Aziatische Pacific markt, een belangrijke strategische focus voor WebBeds. Bovendien zal het een aanzienlijk aantal contracten opleveren in de strategisch belangrijke regio Americas, terwijl de aanwezigheid van WebBeds in de belangrijkste Europese en MEA-regio’s verder wordt uitgebreid. Na de overname heeft WebBeds meer dan 2.100 werknemers, waardoor het echt lokale ondersteuning kan bieden aan zijn wereldwijde partnernetwerk. Het bevat een portfolio van meer dan 250.000 hotels in alle regio’s van de wereld, waarvan zo’n 28.500 rechtstreeks worden gecontracteerd.

“We zijn verheugd om vandaag de strategische verkoop van DOTW aan Webjet, een toonaangevende B2B-reisorganisatie, aan te kondigen. Gulf Capital heeft nauw samengewerkt met het managementteam van DOTW om een ​​kwalitatief hoogstaand wereldwijd bedrijf te bouwen met een sterke marktpositie in de afgelopen vier jaar. Dit is het gevolg van de uitvoering door het managementteam van hun bedrijfsplan, ondersteund door een aanzienlijk investeringsprogramma op het gebied van technologie, snelle organische expansie en twee strategische acquisities die de expansie van DOTW in Azië, Europa en Noord- en Zuid-Amerika hebben versneld”, aldus Karim El Solh (CEO van Gulf Capital) in een reactie op de verkoop.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

TUI fly: zes nieuwe routes vanuit België

Volgende bericht

Nederlandse reisbranche meest diervriendelijk

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.