Zondagmorgen lag ik nog even wakker te worden in mijn heerlijk warme veilige bed. De kleine man had zich nog niet gemeld, dus van die bonusminuten lag ik heerlijk te genieten. Mijn gedachten gingen naar zaterdagavond waarop wij het nieuws de wereld inslingerden dat Sundio niet meer meedoet in de samenstelling van de GfK-cijfers. Zonder de cijfers van een grote partij als Sundio worden de GfK-cijfers onvolledig en dus onbruikbaar. Corendon liet direct weten dat deelname voor hen dan niet meer interessant is.

Dit nieuws heeft een grote impact op onze branche. De conclusie dat wij het binnenkort zonder gedetailleerde cijfers moeten gaan doen in de reiswereld lijkt mij gerechtvaardigd. Voor de grote partijen zal het niet veel uitmaken, de schaalgrootte waarop zij opereren geeft voldoende inzicht. Voor de kleinere partijen die zich bijna verplicht voelden om mee te doen is het een zegen, het enige wat er met hun cijfers bereikt werd, is dat als het op een bestemming lekker liep, de concurrenten er al snel hun vliegtuigen lieten landen.

Wat was dan de toegevoegde waarde? Het enige dat ik kan bedenken dat wij niet meer geconfronteerd werden met achterhaalde NIPO-cijfers. En zeg nou zelf, hoeveel boekingen gaan er niet buiten de gebaande paden om en zijn dus nergens terug te vinden. De macro-cijfers geven aan dat er meer gereisd wordt en de branchecijfers laten elk jaar weer een daling zien. Ik denk dat niemand meer echt weet hoe het zit.

Het lijkt mij heerlijk een wereld zonder cijfers. Het is dan wel lastig om je banksaldo te checken of even iemand te bellen laat staan een adres te vinden. Dus laten we dat in het dagelijks leven maar niet doen. Maar in de reisbranche wel, geen onvolledige cijfers meer in de reiswereld alstublieft. En branche organisaties, kom niet met andere cijfers om maar wat te kunnen roepen. Ik zeg: geen nieuws, goed nieuws.

Ik ga er maar eens uit, even een stukje schrijven.

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl

Lees meer over de bom onder Travelscan in TravelPro #6, die morgen verschijnt.