Mijn tweede studiereis vanuit TravelPro zit er alweer op. Wat is het toch heerlijk genieten als je met een groep gezellige collega’s door ’n pittoresk stadje loopt, uitkijkend naar de meest grandioze odakmomenten en spectaculaire quotes voor in het blad. Op zulke momenten verschijnt er stiekem een glimlach van oor tot oor opmijn gezicht bij de gedachten aan het overgrote deel van werkend Nederland, die hun werkweken volledig op een stoel achter de computer spenderen. Dan herinner ik mezelf er weer aan in wat voor een fantastische en dynamische branche wij allen werkzaam zijn!

Tijdens de studiereis naar de Balearen heb ik mijn ogen en oren flink gespitst en kwam ik samen met de aanwezige reisagenten tot de conclusie dat veel studiereizen veel effectiever en interessanter kunnen worden ingedeeld. Natuurlijk is het voor alle partijen belangrijk om accommodaties te bezoeken om een goed en realistisch beeld te krijgen en dit alles nóg beter te kunnen verkopen. Maar geconcludeerd werd dat het zien en ervaren van de populaire estemmingen en badplaatsen eigenlijk veel noodzakelijker is! De sfeer proeven van het centrum van Chersonissos en het Zonnestrand, en de verschillende stranden, uitgaansgelegenheden en excursies op kunnen noemen tussen El Arenal en Cala d’Or aan je klanten, bleken belangrijker te worden gevonden dan bezoeken aan tig hotels die in de reisbrochures al duidelijk omschreven staan. Reisagenten krijgen graag de bestemmingen beter in beeld want de klant kiest toch wel een accommodatie die bij hem of haar past. Maar wat is het exacte verschil tussen klanten die naar Rhodos-stad en Kos-stad gaan? Uit welke landen komen je klanten medereizigers tegen? Welke stranden zijn beter en welk uitgaansgebied is groter? Naar mijn mening zijn de antwoorden op deze vragen belangrijker dan het ondervinden van de kleine verschillen tussen drie viersterrenhotels van dezelfde keten in dezelfde badplaats…..

Conclusie: zien én proeven