TUI heeft gisteravond de plannen voor 2016, onder meer een nieuw commissiemodel, aan de leden van haar Courtesy Club gepresenteerd in De Glazen Ruimte in Maarsen.
TravelPro sprak Arjan Kers (CEO TUI), die terugkijkt op een geslaagde sessie: “De Courtesy Club bestaat uit een selectie van bestverkopende retailers en als er dan een nieuw commissiemodel wordt gelanceerd, dan gaat TUI zorgvuldig met deze groep om. Met sommige leden hebben wij al meer dan dertig jaar een partnership.” Die zorgvuldigheid zit ook in de manier van presenteren. Kers: “De retail is een belangrijk onderdeel voor de groei van TUI, we hebben dan ook zeer zorgvuldig gewerkt aan het nieuwe model. We hebben onze partners er in betrokken. Dit model is niet lukraak gepresenteerd, er was ook zeker ruimte voor vragen en discussie. Een partnership gaat namelijk verder dan alleen commissieafspraken.”
Capaciteit
Volgens Kers is het beschikken over de juiste capaciteit het belangrijkste voor nu en in de toekomst. “Een touroperator kan een heel goed commissiemodel en een sterk systeem hebben, maar als het bedrijf niet beschikt over accommodaties en concepten op de bestemmingen, dan heeft het geen zin. TUI doet dat. We hebben vol geïnvesteerd in nieuwe bestemmingen met heel veel nieuwe hotels en concepten en daar maakt TUI het verschil voor de retail. Ons aanbod is het grootst en het breedst. TUI kan de klant altijd bedienen.” Als voorbeeld noemt de topman: “Voor komende winter zijn Tunesië en Egypte afgevallen, de Canarische Eilanden en de Kaapverdische Eilanden blijven ‘over’ en ons aanbod op deze bestemmingen is enorm groot. TUI kan daarop inspelen en daar zit het verschil voor de retailer, maar ook voor de klant.” Volgens Kers blijft TUI ook in de toekomst verder investeren. “Dat kan ook als je onderdeel bent van een internationale organisatie. Die investeringen worden ons door de retail in dank afgenomen.”
Foto: Arjan Kers (CEO TUI Nederland)