In het voorjaar van 2015 gaf Marius Appelman (Director Riksja Travel) aan in gesprek te zijn met een aantal ZRA-organisaties om Riksja Travel via de retail te gaan verkopen. Amper een paar maanden later rolt de reisorganisatie de pilot Riksja Travel Planner uit bij Travel Counsellors en The Travel Club.

“Na een proef met enkele ZRA’s van beide partijen is het systeem geoptimaliseerd en wordt het deze en komende maand verder uitgerold binnen The Travel Club en Travel Counsellors”, zegt Yoram Samson (Director of innovation bij Riksja Travel). Samson onderkent de logische onervarenheid van Riksja Travel met de retail. “Het is voor ons nieuw, maar wij zijn ook nieuw voor de ZRA’s en daarom starten we in eerste instantie met drie bestemmingen: Amerika, Zuid-Afrika en Mexico. Regelmatig wordt er een nieuwe bestemming in volgorde van populariteit aan toegevoegd dat uiteindelijk uitgroeit tot het volledige aanbod, ook alle kids-bestemmingen worden er in opgenomen. De mate van populariteit is overigens bepaald door de deelnemende ZRA-organisaties.”

Match

Dat Travel Counsellors en The Travel Club starten met de Riksja Retail Pilot betekent niet dat de reisorganisatie zich uitsluitend op deze ZRA-partijen richt. “We zijn ook met andere bedrijven, zowel ZRA-organisaties als winkelketens, in gesprek. Riksja Travel staat voor een bepaalde manier van reizen, ons motto is dan ook: de reis die je dichterbij een bestemming brengt. Om samen te werken moet er een bepaalde match aanwezig zijn; ons concept moet worden begrepen”, zegt Yoram.

Lees meer in TravelPro, die woensdag 20 januari verschijnt.