Kees van der Spek, journalist en programmamaker, heeft gisteravond in RTL Late Night dat door ruim 900.000 mensen werd bekeken een enorme flater geslagen door te zeggen dat Nederlandse reisbureaus consumenten pushen om tijdens hun vakantie malafide juweliers te bezoeken in Turkije en daar 40% commissie opstrijken. Nadat reisagenten massaal hun ergernis uitten via social media heeft Van der Spek via zijn Twitter-account zijn excuses aangeboden. ‘Sorry sorry, in the heat of the moment zei ik reisbureau ipv touroperator. #rtll’, schrijft hij.

Moet RTL volgens jou de uitzending van RTL Late Night van internet verwijderen? Laat je reactie hieronder achter.

In het programma van Humberto Tan mocht Van der Spek vertellen over zijn uitzending  van ‘Oplichters in het Buitenland’ van aanstaande zondag die om 21.30 uur wordt uitgezonden op SBS6.  Van der Spek vertelt: “Het begon met iemand die een reisje naar Turkije had geboekt met een Nederlands reisbureau verpakt in een dagtripje die vanuit die all inclusive resorts daar worden verzorgd, belandt diegene  in een juwelierszaak en wordt daar opgelicht. Op zich is dat interessant, je wordt daar opgelicht, maar wij hebben ontdekt dat je reisbureau wel heel erg graag wil dat je daar juwelen koopt. Te graag eigenlijk”.

Iemand reageert: “Jammer dat Kees elk reisbureau in Nederland zwart maakt vanwege dat hij zich niet verdiept heeft in dit onderwerp. En jammer dat SBS en RTL dit ook nog uitzenden. Reisbureaus zouden zouden er goed aan doen om aangifte te doen tegen Kees, SBS en RTL vanwege laster.” Of Van der Spek het in zijn uitzending van aanstaande zondag ook zal hebben over ‘reisbureaus’ is nog niet duidelijk bij de redactie van TravelPro. Tevens is het ook niet duidelijk of de ANVR nog actie gaat ondernemen tegen de uitzending.

Van der Spek vertelt verder in de uitzending van RTL Late Night. “Natuurlijk, je weet dat als je in een ander land bent en je gaat naar een markt dan hoor je wel eens de verhalen over de neef die een winkel heeft waardoor je dus wat meer betaalt. Maar dit is een heel ander verhaal. Wij zijn verbijstert dat dit gebeurt. Het is namelijk zo dat je Nederlandse reisbureau jou enorm pusht om te beleggen in sieraden. Tijdens een tripje naar de waterval zit een bezoekje aan een juwelier, maar dat is niet een gewone juwelier. Dat is tien keer de Bijenkorf op een industrieterrein waar de hele dag Nederlandse en buitenlandse toeristen worden gedropt en die worden ingepeperd dat het een goede deal is, dat het goedkoop is, dat het belastingvrij is, dat je je slag moet slaan. En als je dat doet, dan word je enorm opgelicht. En niet alleen dat, er gebeurt nog veel meer. En dat is eigenlijk nog veel erger. Wij hebben ontdekt dat je minimaal het dubbele van de normale prijs betaalt en dat achter je rug om jouw eigen reisbureau 40% commissie ontvangt. Dus als je daar voor 1000 euro koopt en je gaat weg, dan verdelen ze de buit, dus jouw reisbureau beurt dan 400 euro.”

“Het gebeurt allemaal in een Nederlands umfeld. Het reisbureau is Nederlands, er is een Nederlandse reisleidster die je met een busje rondrijdt langs de watervallen en ook even langs de juwelier en als je bij de juwelier komt dan is daar allemaal Nederlands personeel dat je ontvangt en je vertellen dat je daar moet kopen en hoe goedkoop het is, wat niet waar is. Ik moest daar om een hoekje gaan staan, terwijl mijn collega’s (de cameraman en Marijke) het tripje hebben gemaakt met de verborgen camera. Het was een juwelierszaak van 7000 vierkante meter, dus een voetbalveld. Je bek valt open, je hebt nog nooit zoiets groots gezien. Je denkt: ‘Ik ga naar een Turks juweliertje en je komt in een mega paleis waar trouwens geen Turk te bekennen is, want die gaan naar de gewone winkeltjes die wel veel goedkoper zijn”, aldus Van der Spek.