De ANVR heeft de ACM gevraagd om maatregelen te treffen tegen partijen die klanten meer in rekening brengen voor het gebruik van betaalmiddelen dan dat de kosten hiervan voor de verkopende partij zijn. De ANVR verwacht dat de ACM zelf maatregelen gaat nemen, maar sluit niet uit dat het zo nodig zelf middels een klachtenprocedure via de Reclame Code Commissie actie zal ondernemen om bestaande misstanden aan te pakken.
Na eigen onderzoek heeft de branchevereniging een rapport overhandigd aan de ACM en deze verzocht om op een zo kort mogelijke termijn handhavend op te treden. Vier bedrijven zouden zich volgens het ANVR-onderzoek dat 8 februari jl. plaatsvond nog niet aan de regels houden, alle door de ANVR onderzochte ANVR-leden wel… De ANVR laat weten dat het haar onderzoek regelmatig zal herhalen en er rapport over zal uitbrengen aan de ACM.
Eind vorig jaar heeft de ACM de ANVR geïnformeerd over nationale en internationale regels omtrent het in rekening brengen van betaalkosten bij de consument en dat met name ticketaanbieders teveel betaalkosten in rekening brengen bij de consument. De ACM heeft destijds benadrukt om ANVR-leden te informeren dat er vanaf 1 februari maximaal 2% betaalkosten in rekening gebracht mogen worden. Mochten ANVR-leden zich niet houden aan de regeling dan zal de ACM waarschuwingen en boetes gaan uitdelen, zo liet de ACM destijds aan de ANVR weten.