Air France-KLM heeft het vorig jaar goed gedaan, dat blijkt uit de vandaag gepuliceerde cijfers. De  nettowinst van 118 miljoen euro in 2015 ziet er een stuk beter uit dan 225 miljoen euro verlies van vorig jaar. Dat Air France-KLM een nettowinst behaalde is voor het eerst sinds 2010.

“Het is een belangrijke verbetering”, aldus KLM-topman Pieter Elbers tegenover BNR Radio. “Beide luchtvaartmaatschappijen verbeteren. Het is evident dat we er nog niet zijn. We zijn van een verliesgevende situatie naar een winstgevende situatie aan het gaan, maar er zijn nog belangrijke stappen te zetten.”

Elbers liet tegenover de radiozender weten dat het voor KLM belangrijk is dat de kosten omlaag worden gebracht. “Door de CAO-akkoorden die zijn gesloten, zijn we ook in 2016 in staat om te groeien. Dat zorgt voor motivatie bij KLM-ers om door te gaan op het ingeslagen pad.”

Elbers laat weten dat de lage kerosineprijs absoluut helpt, want er blijft een deel van over en het andere deel verdwijnt. “Er is niet een een-op-een relatie tussen brandstofprijs en ticketprijs, net als dat zich dat niet een-op-een aan de doet aan de benzinepomp. Als kerosineprijzen langdurig op een laag niveau blijven, dan zul je er op een gegeven de vertaalslag naar zien.”

Niet alleen de nettowinst verbeterde voor Air France-KLM, ook operationeel werd er met 816 miljoen euro in vergelijking met de min 129 miljoen vorig jaar een beter resultaat neergezet. Ook het aantal passagiers nam toe met 2,8% tot zo’n 90 miljoen in 2015.

“We zijn erg blij met de positieve resultaten van Air France-KLM in 2015 als gevolg van de inspanningen van al het personeel en de loyaliteit van onze passagiers. De Transform 2015 maatregelen hebben hun vruchten afgeworpen en we werken hard aan het uitvoeren van Transform 2020 met gerichte groei op de longhaul en de Europese low-cost operaties. Aan de andere kant werken we ook aan de herstructurering van verlieslijdende onderdelen en het verminderen van de kosten per eenheid. Ondanks de gunstige brandstofprijzen blijven we keihard werken om onze concurrentiepositie te verbeteren in een tijd waarin de economische en geopolitieke onzekerheid hoog blijft”, aldus Alexandre de Juniac (CEO Air France-KLM).