TUI-topman Fritz Joussen is lovend over de manier waarop in Nederland de transformatie van het merk Arke naar TUI is doorgevoerd en noemde het een voorbeeld voor de rest van het Duitse reisconcern. In navolging van Nederland zal ook België dit najaar ‘re-branden’ en ook de andere landen zullen volgen in de komende jaren. “Binnen veertien dagen was de naamsbekendheid van TUI net zo groot als voorheen die van Arke”, zegt Fritz Joussen in een interview met het FD.

Volgens de topman, die onlangs het Nederlandse hoofdkantoor in Rijswijk bezocht, heeft TUI dankzij de marketingcampagne waarmee ze deze ‘re-branding’ hebben ondersteund, ook nog eens 7% marktaandeel erbij gekregen. Maar ook het winnen de Loden Leeuw en de ludieke reactie van TUI daarop, hebben er toe bijgedragen dat de naamsbekendheid en acceptatie van het merk TUI groot zijn in Nederland. “Het is van groot belang dat dit goed gaat, ook in de andere landen die volgen, want in een bedrijfstak met marges onder de 10%, loopt het ook goed fout wanneer het mis gaat”.

Onlangs werden de eerste kwartaalcijfers 2015/16 van de TUI Group bekendgemaakt. Traditioneel is het eerste kwartaal van een toeristisch jaar verliesgevend, maar Joussen is zeer te spreken over de performance in dit eerste kwartaal, alsook de aandeelhouders. Nederland doet het goed met een plus van 6% in winterboekingen. In het eerste jaar na de fusie zijn zowel omzet als winst gegroeid (in december 2014 gingen het Duitse TUI AG en het Britse Travel PLC samen). Deze fusie vormde het startsein voor verdere stroomlijning van het concern.

Lees meer in TravelPro 8, die morgen verschijnt.
Foto: Fritz Joussen (fotocredit: Paco van Leeuwen)