Mobiel internetten in het buitenland zorgt voor vragen en klachten bij consumenten. Daarom start ConsuWijzer vandaag een campagne om consumenten voor te lichten. Met de speciale SmartWijzer geeft ConsuWijzer tien tips hoe consumenten in het buitenland slim van hun smartphone en tablet gebruik kunnen maken. Cynthia Heijne, woordvoerder Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit: ”Mensen beseffen zich vaak niet dat hun smartphone in het buitenland ongemerkt gebruik maakt van het mobiele netwerk. Bijvoorbeeld om te controleren op nieuwe mail, WhatsApp-berichten of nieuwe posts op je Facebook-pagina. Ook hebben mensen niet door hoeveel data zij verbruiken met hun mobieltje. Datavreters zijn bijvoorbeeld een kaart raadplegen (circa 1 MB per kaart) of een foto uploaden (circa 2 MB per foto). Hierdoor kan het dataverbruik en de bijbehorende telefoonrekening vele malen hoger zijn dan verwacht”.
Voor het tarief voor mobiel internet binnen de Europese Unie geldt vanaf 1 juli een maximum van 70 eurocent per MB. Daarnaast geldt in deze landen nu al een datalimiet van 59,50 euro per maand. Dit is het maximale bedrag wat je kwijt bent voor mobiel internetten over de grens. Per 1 juli geldt deze datalimiet wereldwijd. Zodat u geen onverwacht hoge rekeningen meer ontvangt door dataverbruik over de grens. Let op dat deze limiet alleen geldt voor mobiel internet en dus niet voor bellen en sms-en.
ConsuWijzer lanceert de SmartWijzer met praktische tips voor het gebruik van smartphone en tablet in het buitenland. De campagne start aan het begin van de zomervakantie, zodat consumenten de SmartWijzer kunnen gebruiken voordat ze op vakantie gaan. Is je telefoonrekening onterecht hoog door mobiel internetten op vakantie? Heeft je aanbieder je niet gewaarschuwd bij het bereiken van de datalimiet? Meld dit dan bij ConsuWijzer. OPTA kan dan optreden tegen mobiele bedrijven die zich niet aan de regels houden, bijvoorbeeld door het opleggen van een boete.