Oad Reizen krijgt positieve reacties vanuit de retail op de nieuwe serviceconcepten ‘Care’ en ‘Fair’, dat laat Quirine ter Haar (directeur Oad Groep) weten tegenover TravelPro. “Het overgrote deel van de reisbureaus heeft inmiddels aangegeven met beide concepten te gaan werken.” Van een interne Toerkoop-mail waarin staat dat ‘Toerkoop op basis van de huidige voorwaarden niet akkoord gaat met de gedifferentieerde verkoop en contact heeft opgenomen met RTK om dit aanhangig te maken’ is haar niets bekend. ‘‘RTK zelf is binnen de DTA akkoord gegaan, de geluiden vanuit Toerkoop hebben ons in ieder geval (nog) niet bereikt.’’ Ondernemers binnen Toerkoop kunnen individueel besluiten Care en Fair producten wel of niet te verkopen.
Het feit dat er vanuit de branche kritiek is op onder andere de 7% commissie begrijpt Ter Haar. ‘‘Ik kan mij daar wel degelijk iets bij voorstellen. Je krijgt iets minder commissie op het product, maar commercieel is het voor velen toch interessant, omdat het reisbureau zich met het Fair product nu kan wapenen tegen de internet prijzen. Ik ben dan ook zeker niet bang dat Fair non-actief verkocht gaat worden. Op 100% van de Oad-producten zit het Oad Care servicepakket, dus zijn al onze reizen met soepele voorwaarden en de normale commissie voor het reisbureau te boeken. Het is echter aan de consument om eventueel te kiezen voor de goedkopere Fair-optie, die beschikbaar is op maximaal 20% van ons aanbod (voornamelijk het Middellandse Zee-product). Het is natuurlijk ook allemaal even wennen, maar er zijn in de markt wel extremere gevallen van prijsdifferentiatie waar het reisbureau mee te maken krijgt.’’
Lees in TravelPro 25 ook de reactie van onder andere ITAC en DTA op Care en Fair.