De redactrice van het artikel, Anne Roderique-Jones, wil lezers van het blad waarschuwen dat reisagenten hen nogal eens kunnen pushen tot extra uitgaven. De tien ‘geheimen’ van de reisagent (die vooral van online aanbieders waaronder Travelzoo.com en Gusto.com lijken te komen) moet het voor de lezers van het blad makkelijker maken om te besparen op een vakantie.
Reisagenten reageren furieus op de tien tips, waaronder ‘reisagenten verdienen enorm veel commissie op verkochte reizen’, ‘reisagenten kunnen niet alle airlines boeken’, ‘reisagenten hebben het hotel of cruiseschip dat zij aanbevelen misschien niet eens zelf gezien’, ‘reisagenten zeggen dat ze bepaalde dagen niet kunnen boeken, alleen maar omdat ze op die dagen minder commissie krijgen’, ‘reisagenten verkopen een hotel omdat ze er zelf een VIP-behandeling krijgen’, ‘reisagenten pushen reisverzekeringen om de prijs van een reis hoger te krijgen waardoor ze meer verdienen, terwijl een reisverzekering misschien niet nodig is’ en ‘reisagenten vertellen klanten niet dat het goedkoper is om ’s ochtends en op dinsdag, woensdag of zondag te vliegen, omdat ze dan minder commissie krijgen’.
Erger jij je wel eens aan artikelen, reclames of tv-programma’s waarin (zelfstandig) reisagenten in een negatief daglicht worden gesteld? Laat het de redactie van TravelPro weten door onderaan dit bericht een reactie achter te laten of te mailen naar redactie@reisburoactueel.nl.
De website en Facebook-pagina van Woman’s Day loopt over van boze reacties, evenals het Twitter-account van de redactrice. Beth Edwards (Cruise Planners), laat het magazine weten: ‘‘Ik stuur dit artikel naar al mijn vrienden en familie met het verzoek hun abonnement op jullie blad per direct op te zeggen’’. Ook Jen Soberg Sanderson laat weten hard te werken voor haar geld en er alles aan te doen om haar klanten goed te helpen. ‘‘En realiseren de mensen zich wel dat organisaties met een online boekingssite ook commissies verdienen over een verkochte reis?’’
5 reacties
@Joost, een moderne reisagent kan alle airlines boeken en kijkt voor de klant of het gunstiger is om wellicht een dag eerder of later te vliegen. In sommige gevallen zal de reisagent zelfs een reis afraden en met een betere mogelijkheid komen die meer aansluit bij de wensen van de klant. Precies dat is juist de toegevoegde waarde ten opzichte van een online boekingsmachine. Als je enorme marges wil pakken dan kun je beter naar een andere branche overstappen. Samengevat: Je moet dus dol zijn op je vak en er alles aan willen doen om de vakantie ervaring van je klanten uitmuntend te laten zijn.
De eerste stelling is feitelijk onjuist: ‘reisagenten verdienen ernorm veel commissie op verkochte reizen’.
De overige stellingen vind ik kort door de bocht, misschien deels waar, maar in de praktijk kijken we juist voor de klant, welke dagen goedkoper zijn om op te vertrekken.
Uiteraard hebben we niet elk hotel en cruiseship bekeken, dat zal toch niemand beweren?
En in welke branche wordt er niet aan upselling gedaan??
Terug gebracht tot 9 dingen;
Thank you to all the hard-working travel agents who provided feedback on this story. The goal of this article was to inform consumers on how they can get the best prices on travel. Helping readers find value is Woman’s Day’s main objective, and we recognize that travel agents provide valuable services that help women’s vacation dreams come true. We’re very sorry if that didn’t come through with this article. We’re happy to say we will be highlighting these services in the October issue of Woman’s Day magazine and in a story in December on WomansDay.com. We’ve thoroughly reviewed this article and have removed point 9 (about airline commission) based on information you provided. We thank you again for sharing your expertise and doing the great work that you do. We’re looking forward to working with some of you closely on our December online feature story.
Wel “Actueel” blijven ! Artikel en kop zijn inmiddels al aangepast en voorzien van een soort excuus.
Schandalig artikel.Die amerikaanse reisagenten hebben helemaal gelijk dat ze dat niet over hun kant laten gaan