Hoewel boekingscijfers van grote reisorganisaties aangeven dat Nederlanders minder zullen reizen, viert de Nederlander volgens trendbureau Cherry Picker in 2014 juist volop vakantie. De betekenis van ‘vakantie’ verandert voor de Nederlander: van de lange luiervakanties van vroeger, naar vaker en korter er tussenuit en last-minute geboekt. Ook moet een vakantie een persoonlijke belevenis zijn die past binnen onze lifestyle en ‘personal branding’. Daarnaast zullen jongeren steeds meer bepalen waar de familievakantie naartoe gaat, terwijl de grootouders betalen.

”Vakantie was een geplande activiteit die behoorde tot de hoogtepunten van het jaar. Inmiddels zijn vakanties, weekendjes weg of zelfs dagjes uit onderdeel geworden van onze drukke lifestyle waarin we op zoek zijn naar de juiste balans tussen werk en privé. Bovendien is vakantie een onderdeel van ‘personal branding’, want waar je op vakantie gaat, wat je daar doet en met wie, zegt iets over wie je bent. Het zal steeds meer voorkomen dat we er vaker en korter tussenuit piepen in plaats van op één lange vakantie van drie weken te gaan. Ook gaan we dichter bij huis op vakantie om reiskosten en reistijd te besparen. De jongere generatie die opgegroeid is met het internet bepaalt waar de reis naartoe gaat en de oudere financieel krachtige generatie betaalt de rekening. Net als bij de aanschaf van een fiets, tablet, etentje in restaurant of kleding, zijn vakanties dankzij de snelle ontwikkeling van het internet 24 uur per dag 7 dagen per week last minute te consumeren. Ook zorgt de internetverkoop voor dagelijkse nieuwe aanbiedingen en het gevoel van een constante uitverkoop. De koopjesjagende Nederlander heeft hier vanzelfsprekend baad bij. In 2014 wordt ook thuis vakantievieren onderdeel van onze lifestyle. We hebben meer behoefte aan rust en bezinning: wie thuis vakantie viert heeft geen stress met inpakken, files of controles op de luchthaven. Thuisblijvers spelen toerist in eigen stad, kamperen in de tuin en maken dagtripjes binnen Nederland”, aldus vakantietrendwachtcher Tessa aan de Stegge van Cherry Picker.