Riksja Travel lanceert vandaag haar eigen budgetlabel ‘Travel Smart’. Hiermee wil de reisaanbieder verre reizen toegankelijk en betaalbaar maken voor een breder publiek. Het aanbod bestaat uit avontuurlijke individuele reizen waarbij je als reiziger meer ontdekt dan alleen de highlights. Onder meer Indonesië, Thailand, Zuid-Afrika, Cuba en Marokko zijn opgenomen in het aanbod van het nieuwe label.

“We willen iedereen de kans bieden een mooie verre reis te maken en we mikken met dit nieuwe label met name op de wat jongere doelgroep en op reizigers met een relatief kleiner budget voor wie dat tot noch toe niet snel mogelijk was,” zo laat senior internet marketeer Krista van de Steeg weten. De reizen zijn volledig online boekbaar en door de reizigers zelf op maat aan te passen “Dat zorgt voor veel effectiviteit aan de achterkant. Reizigers kunnen hun reis zelf eenvoudig online aanpassen zodat het past bij de wensen en het budget van de avontuurlijke reiziger.”

Enige tijd geleden lanceerde verre reizen specialist Kuoni het budgetlabel Smart Holidays wat qua naam opvallend veel op Travel Smart lijkt.
In een reactie aan TravelPro liet Kuoni directeur Hans de Wilde weten: “Ik ben verrast door deze ontwikkeling. Niet dat er een andere verre reizen specialist op staat die zich specifiek gaat richten op deze doelgroep, maar wel door de naam van het nieuwe label. Laat ik concluderen dat ‘Smart’ dus wel een aansprekende term is.” Inhoudelijk heeft De Wilde het nieuwe label nog niet kunnen bekijken. ” Ik gok dat we eenzelfde analyse hebben gemaakt waarbij we beiden tot de conclusie zijn gekomen dat er ruimte is om dit specifieke marktsegment aan te spreken.” Krista van de Steeg laat weten dat zij enige tijd geleden ook wel verbaasd was door de naamskeuze van Kuoni maar dat zij van mening is dat beide partijen uit kunnen gaan van hun eigen kracht en de naam dus niet direct bijtend hoeft te zijn.