Nederlandse retailers kunnen nationaal en internationaal veel succesvoller worden door inzet van data. Tot die conclusies komt de expertgroep Customer Data Value Management van Shopping2020, dat deel uitmaakt van het onderzoeksprogramma Shopping2020 waarin onder andere de ANVR samenwerkt met tal van brancheverenigingen. Doel van Shopping2020 is het creëren van een toekomstvisie over hoe de consument in 2020 shopt naar producten en diensten.

Door meer en slimmer gebruik te maken van data kunnen retailers zich beter onderscheiden en internationaal de concurrentie verslaan. Belangrijk hierbij is dat retailers de organisatie inrichten op datagebruik. In het rapport stelt de expertgroep dat concurrentievoordelen als bedrijfsomvang, prijs, kwaliteit en service in 2020 minder bepalend zullen zijn dan internationaal snel en flexibel kunnen inspelen op de behoeften van de consument. Het is daarom belangrijk dat retailers het vermogen ontwikkelen om data te verzamelen en deze doelgericht om te zetten naar waarde voor de klant.

Customer data value management kan er volgens de experts voor zorgen dat retailers beter weten wat klanten waarderen, hoe ze de waarde beter presenteren en sneller kunnen leveren dan de concurrent. Klanten blijven langer behouden en customer data value management is daardoor essentieel voor een duurzame winst. Zo kan een klantbehoud van 5% tot een winsttoename van meer dan 25%. De expertgroep adviseert retailers de organisatie klaar te stomen tot een organisatie die slimmer en klantgerichter data verzamelt, analyseert en gebruikt. Het rapport biedt naast een aantal lessons learned en best practices een ontwikkelmodel waarmee retailers de stappen naar een datagedreven organisatie kunnen doorlopen. Het model geeft retailers inzicht en tips langs de ontwikkeldimensies data, toezicht, investering, expertise en bedrijfscultuur.