KLM zet in zomer 2014 (30 maart tot en met 25 oktober 2014) een capaciteitsgroei (gemeten in beschikbare plaats-km) in van 2,6% op haar eigen netwerk ten opzichte van zomer 2013. Deze groei wordt met name behaald binnen Europa waar de capaciteit wordt uitgebreid met 7,8%. Het intercontinentale netwerk van KLM groeit met 1,5%.
KLM breidt haar Europese netwerk uit met vier nieuwe bestemmingen vanaf zomer 2014. Bilbao ( Spanje) en Zagreb (Kroatië) worden beide dagelijks aangevlogen vanaf 26 mei. Turijn (Italië) wordt vanaf deze datum zelfs twee keer per dag aangevlogen. Ook nieuw in het zomerprogramma van KLM is Florence (Italië); deze bestemming is door KLM afgelopen winter opgestart. Daarnaast breidt KLM ook het aantal dagelijkse frequenties uit op diverse bestemmingen. Zo wordt Bergen (Noorwegen) nu vijfmaal per dag aangevlogen, Moskou (Rusland) driemaal en Athene (Griekenland) tweemaal per dag.
Noord-Amerika
Binnen Noord-Amerika verstevigt KLM haar positie binnen het bestaande joint venture netwerk tussen AIR FRANCE KLM, Alitalia en Delta Airlines. Zo neemt KLM in zomer 2014 een rechtstreekse Amsterdam – New York (Amerika) vlucht over van Delta Airlines en vliegt KLM nu driemaal per dag op deze route. Ook breidt KLM haar service uit op de zakenmarkt Houston (Amerika) tot negen frequenties per week.
Centraal- en Zuid-Amerika
Onlangs kondigde AIR FRANCE KLM al aan dat ze een verregaande strategische samenwerking is aangegaan met haar Braziliaanse partner GOL. Op basis van deze commerciële samenwerking tussen Brazilië en Europa biedt KLM nu nog meer bestemmingen in Brazilië aan. Ook het eigen KLM-netwerk wordt deze zomer uitgebreid. Zo wordt de door KLM in de winter nieuw opgestarte lijndienst naar Santiago de Chile (Chili) ook in de zomer aangevlogen. Daarnaast breidt KLM haar service op Quito en Guayaquil (beide Ecuador) uit tot een dagelijks vlucht.
Netwerkoptimalisatie Afrika
De reeds door KLM aangekondigde uitgebreide samenwerking met Kenia Airways per 1 januari 2014 krijgt verder vorm in het zomer 2014 programma van beide partners. Het gezamenlijke netwerk is geoptimaliseerd en nog beter op elkaar afgestemd. Zo zet Kenia Airways op de belangrijkste gezamenlijke route, Nairobi (Kenia) – Amsterdam, hun recent ontvangen Boeing 777-300 in, dat beschikt over het nieuwste ‘onboard product’. KLM vergroot per zomer 2014 haar Kaapstad (Zuid-Afrika) service, dat nu vijfmaal per week rechtstreeks wordt aangevlogen vanuit Amsterdam.
Midden-Oosten- en Azië-netwerk
Ondanks het dynamisch competitieve speelveld weet KLM ook in zomer 2014 haar positie in het Midden-Oosten te behouden. Dit is mede gedreven door de succesvolle codeshare samenwerking tussen AIR FRANCE KLM en partner Etihad Airways. Met deze samenwerking is KLM nu nog beter in staat om haar passagiers ook bestemmingen binnen Oceanië (onder andere Australië) aan te bieden. Binnen haar Azië-netwerk voert KLM ook enkele wijzigingen door om zo nog beter te voldoen aan de vraag vanuit de markt. Zo worden zowel Hongkong (China) als Seoul (Korea) op een ander tijdschema aangevlogen en breidt KLM haar in zomer 2013 opgestarte lijndienst naar Fukuoka (Japan) uit tot viermaal per week in het hoogseizoen. Ook heeft KLM het aantal codeshares met diverse partners uitgebreid waardoor KLM nu nog meer bestemmingen binnen Azië aanbiedt