‘‘President Obama en zijn adviseurs zijn zich meer bewust van de waarde die het reisbureau-kanaal biedt”, dat concludeert John I. Lovell, voorzitter van de American Society of Travel Agents (ASTA) na een gesprek met Ari Matusiak (Special Assistant to the President and White House Director of Private Sector Engagement) over de waarde die travel professionals hebben voor de nationale economie en voor de consument.

De voorzitter benadrukte tijdens het gesprek de vele marktveranderingen die de reisindustrie heeft overleefd waaronder de verandering naar online, evenals de financiële crisis. Ook het feit dat reisagenten nog steeds meer dan 50% van de reizen binnen de USA verkopen kwam aan bod. ‘‘Het gaat erom dat onze professionals door hun toegevoegde waarde een niet te evenaren reis weten te verkopen aan de consument. Uiteindelijk komt het neer op de tag line die wij bij ASTA gebruiken; ‘without a travel agent, you are on your own’’’, aldus Lovell.

Het gesprek resulteerde in een uitnodiging voor ASTA om te participeren bij de White House Business Council meeting over ‘Reizen en toerisme’ dat over enkele weken zal plaatsvinden. Lovell: ‘‘Wij zijn er na het gesprek van overtuigd dat de regering het (economisch) belang van de reisbranche en reisagenten steeds beter inziet. We kijken uit naar de samenwerking met de regering om reizen te stimuleren, inclusief het bekijken van opties om dit najaar een internationaal event te organiseren voor verkopers van inkomend toerisme’’.

In 2011 gebruikte Obama (Amerikaanse) reisagenten nog als voorbeeld van banen die zijn geëlimineerd door automatisering. Obama destijds: ‘‘Wanneer heb je voor het laatst een reisagent gesproken in plaats van online je vakantie te boeken’’. Daarop volgde fel protest vanuit de Amerikaanse reisbranche, maar werd het ook breed aangegrepen om het (economisch) belang van de reisbranche uitgebreid toe te lichten in de media. Amerikaanse reisagenten zetten jaarlijks zo’n $146 biljoen om, verkopen meer dan 50% van de vliegtickets, meer dan 79% van de pakketreizen en meer dan 78% van alle verkochte cruises.

ASTA presenteerde eind februari (2014) nog de resultaten van het onderzoek ‘Value of Travel Agents’, waaruit bleek dat consumenten die de boeking via een reisagent laten verlopen tevredener zijn dan de consument die alles online boekt. Daarnaast bleek dat het aantal consumenten dat boekt bij een traditionele reisagent weer toeneemt.