Luchtvaartmaatschappij Corendon gaat op Lelystad vliegen. De operatie wordt niet van Schiphol naar Lelystad verplaatst. Vanwege de nachtvluchten blijft Corendon op Schiphol en worden Lelystad, Eindhoven en Eelde aangedaan.
Atilay Uslu: ‘Lelystad heeft zo zijn beperkingen zoals de nachtelijke sluiting. We willen onze toestellen zo efficiënt mogelijk inzetten en dus hebben we Schiphol toch nodig. Een toestel vertrekt in de nacht vanaf Schiphol naar Turkije, vliegt dan naar Lelystad, terug naar Turkije en komt tegen middernacht weer op Schiphol. Het lage tarief speelt uiteraard mee, maar rondom Lelystad wonen ook nog genoeg mensen die op vakantie willen’.
In de toekomst gaat Corendon waarschijnlijk 15 tot 20 keer per week op Lelystad vliegen. Dit komt neer op 1560 tot 2080 vliegbewegingen per jaar. Op termijn moet Lelystad uitgroeien naar 45.000 vliegbewegingen. Jos Nijhuis, directeur van Schiphol en daarmee ook eigenaar van Lelystad, is blij met het besluit van Corendon. Hij wil nog niet zeggen of er ook al andere maatschappijen zijn die Lelystad gaan aandoen. Eind deze maand wordt de business case naar staatssecretaris Mansveld gestuurd.
Schiphol mag volgens het Aldersakkoord niet verder groeien dan naar 510.000 vliegbewegingen. Om KLM en andere netwerkmaatschappijen de ruimte te geven, zouden vakantievluchten naar Lelystad en Eindhoven moeten uitwijken. Tot nu toen willen maatschappijen echter nog niet. Daarnaast twijfelt KLM openlijk over de ontwikkeling. Het gevaar van uitwijken naar andere luchthavens betekent dat vrijvallende start- en landingstijden op Schiphol worden ingepikt door nieuwkomers. Hierbij wordt vooral Ryanair gevreesd. Hoewel het ook mogelijk is dat deze airline Lelystad gaat aandoen. Omdat beide opties niet gewenst zijn en te voorkomen dat er straks miljoenen in een mislukt vliegveld worden gestoken, houdt de Tweede Kamer op 25 juni een hoorzitting.