D-reizen gaat al haar klanten kosteloos helpen bij het claimen van compensatie als hun vlucht vertraagd is. “Wij zijn blij met de initiatieven die er op Europees niveau worden genomen, maar wachten niet af”, zegt Robbert-Jan Meerpoel, Commercieel Directeur bij D-reizen. “De regels voor het claimen van compensatie zijn onduidelijk en luchtvaartmaatschappijen beroepen zich vaak op ‘buitengewone omstandigheden’. Via de organisatie EU-claim weten wij welke vluchten vertraagd zijn en onze Persoonlijke Reisassistenten benaderen hun klanten actief indien hun vluchtvertraging in aanmerking komt voor compensatie.”

Op Europees niveau is dit onderwerp zeer actueel. Binnen het Europees Parlement is een verordening besproken over een uitbreiding van de rechten voor passagiers bij vluchtvertraging. Naast recht op betere informatievoorziening en verzorging ter plaatse, moet het voor de reiziger ook makkelijker worden om de financiële compensatie te ontvangen waar hij recht op heeft. Omdat er nog geen akkoord bereikt is op alle aspecten van de verordening, praat het Parlement in juni samen met de landen van de EU verder over dit onderwerp.