Stichting Reisgelden Beheer Nederland is onlangs gestart met één van haar eerste activiteiten: iDeal-betalingen van klanten ontvangen en doorbetalen aan de rechthebbende reisbureaus.

De initiatiefnemers van de Stichting, Gerda Land, Erik Land en Theo Hoving, samen de directie vormend van Fadiro BV, hebben eind vorig jaar de stichting opgericht met het doel de betalingen door consumenten van hun reissommen te reguleren naar de rechthebbende partijen. Aanleiding hiervoor was de onrust in de markt onder meer na het faillissement van Oad en de financiële gevolgen voor leveranciers bij faillerende reisagenten.

De iDeal-betalingen is niet het uiteindelijke doel van de stichting, maar hiermee is wel de eerste stap gezet en kan de stichting voorzichtig in de openbaarheid treden. Reisbureaus die gebruik maken van het dossieradministratiesysteem BAS van Fadiro hebben de mogelijkheid om hun klanten via de persoonlijke inlogpagina’s (Mijnreisoverzicht) te laten betalen met iDeal. Fadiro bood al geruime tijd daarbij de mogelijkheid om de betalingen via een bankrekening van Fadiro te laten verlopen, maar vond dat zelf een onwenselijke situatie. Nu die iDeal-betalingen via de stichting worden afgehandeld, wordt daarmee een voor de consument duidelijker en bovendien veiligere oplossing bewerkstelligd. De stichting is nu in staat om bij een faillissement van een aangesloten reisbureau de nog niet doorbetaalde iDeal-betalingen aan de klant retourneren.

Het uiteindelijke doel van de stichting is een betalingssysteem te ontwikkelen waarbij voor alle deelnemende partijen 100% betalingsgarantie wordt bereikt, indien de consument de reissom heeft voldaan. De stichting heeft inmiddels contact gelegd met De Nederlandse Bank om te bezien of de voorgenomen constructie zonder bezwaren kan worden uitgevoerd. Het probleem van leveringsplicht zonder de gelden ontvangen te hebben wordt hiermee opgevangen. Deelnemende reisbureaus worden hiermee de financieel betrouwbaarste partij in de bedrijfskolom.