De winnaars van de Reiswerk Topclass zijn bekend. Gisteren presenteerden veertien getalenteerde studenten van zeven mbo-opleidingen Manager Verkoop Reizen hun aanbevelingen op gebied van marketing en communicatie aan sponsor Curaçao Tourist Board Europe (CTBE) en de reisindustrie.
Vijf studenten van ROC Nijmegen, De Rooi Pannen (Eindhoven en Tilburg) en ROC Zwolle werden door een vakkundige jury tot winnaars bekroond, met hun goeddoordachte marketing- en communicatieplan voor de doelgroep ‘Footloose & Family Free’, een grote focus doelgroep voor Curaçao in Europa.
De presentaties zijn het laatste onderdeel van de Reiswerk Topclass, die bedoeld is om studenten voor te bereiden op een carrière in de reisbranche. CTBE sponsort de Reiswerk Topclass. Het is de eerste keer dat een dergelijke samenwerking plaatsvindt. De studenten verrasten de jury door sterk een accent te leggen op een van de USP’s van Curaçao: zij plaatsten ontmoetingen met bewoners centraal om Curaçao als vakantiebestemming onder de aandacht te brengen van de doelgroep.
Fieldtrip
“Een aantal deelnemers constateerde tijdens de fieldtrip naar Curaçao dat ze in één week leerden wat ze in een heel schooljaar niet hadden kunnen leren. Dat is precies waar de Reiswerk Topclass voor staat: excellente leerlingen uit het mbo-onderwijs kennis laten maken met de praktijk van de reisbranche.” Rian Verkooijen, arbeidsmarktspecialist van Reiswerk, is trots op wat de winnaars en de andere deelnemers aan de Reiswerk Topclass hebben laten zien de afgelopen maanden. “Ik merk al jaren dat getalenteerde studenten fantastische ideeën hebben rondom marketing en communicatie. Zij kunnen zich vaak heel goed verplaatsen in de klant, juist omdat ze nog niet teveel op een bepaald product zijn gericht. De reisbranche heeft behoefte aan nieuw talent met de juiste klantgerichte online marketing en social media skills. Mede dankzij de Reiswerk TopClass kan de reisbranche zich laten inspireren door de reisprofessionals van de toekomst.”
Combinatie
“We staan graag aan de basis van vernieuwende projecten in de – soms wat behouden – reisbranche, aldus Bettina Meléndez, Marketing en PR Manager van CTBE. “Een combinatie van theoretische kennis en hands-on praktijkervaring is hard nodig om in deze snel veranderende wereld mee te kunnen draaien. Het vergroot carrièrekansen in het algemeen en geeft beginnende reisadviseurs een sterkere positie op de arbeidsmarkt. Daarnaast bieden we toekomstige reisprofessionals met deze Topclass de kans om nu al actief aan hun netwerk te bouwen en hun kennis van de reisbranche, te vergroten. Mede dankzij de intensieve samenwerking met Lars Sang Mo Boom van Boombuzztic, hebben de studenten grote sprongen vooruit gemaakt met de ontwikkeling van hun online marketing skills.”
Reiswerk Topclass bezoekt Curaçao
Reiswerk en CTBE willen via de Topclass een nieuwe lichting talenten kennis laten maken met de reisbranche. De studenten volgden een reeks masterclasses over online marketing, social media en trends in de reisbranche. Tijdens een fieldtrip naar Curaçao werd marktonderzoek verricht naar klantgerichtheid op het eiland. Op basis van dat onderzoek presenteerde ze vandaag hun marketingcommunicatieplannen. “De presentaties waren boven verwachting; scherpe observaties gecombineerd met constructieve aanbevelingen. We gaan op korte termijn de haalbaarheid van de voorgestelde initiatieven toetsen met als doel deze in de praktijk voort te zetten. We hopen dat andere verkeersbureaus het initiatief ook omarmen en in de toekomst een dergelijke samenwerking met Reiswerk zullen overwegen,’ voegt Meléndez toe.
Over de deelnemers
De deelnemende studenten zijn gekozen op basis van een streng selectieproces en volgen een mbo-studie Manager Verkoop Reizen aan één van de volgende opleidingsinstituten: De Rooi Pannen, ROC Nijmegen, Landstede, ROC Aventus, ROC Midden Nederland, ROC Zwolle en ROC van Amsterdam. Het winnende team (Joyce Vallen van ROC Nijmegen, Marloes Veraa en Robin Dams van De Rooi Pannen in Eindhoven, Niels Geers, De Rooi Pannen Tilburg en Janneke Vahl van ROC Zwolle) mogen een jaar lang deelnemen aan het Digital Future Foundation programma; een initiatief van online marketeer Lars Sang Mo Boom ter bevordering van online en digital marketing kennis onder studenten. “Een mooie bijkomstigheid is dat we ambassadeurs voor het leven creëren. Eén van de studenten gaat deze zomer zelfs al terug ”, zo besluit Meléndez.
Foto: De winnaars nemen hun prijs in ontvangst. De presentaties en gemaakte video’s werden beoordeeld door een vakkundige jury bestaande uit Travel Counsellors Fred van Eijk, Edward Suares van het CTBE en Frank Oostdam van Reiswerk/ANVR.