Booking.com misleidt klanten door te vaak te suggereren dat er nog maar één of enkele hotelkamers vrij zijn en er dus snel moet worden geboekt, vindt de Reclame Code Commissie (RCC).
Volgens de RCC zijn kreten als ‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ misleidend en maakt Booking.com niet duidelijk dat er mogelijk nog kamers op andere websites of via het hotel zelf zijn te boeken. De RCC beveelt Booking.com dan ook om het woord ‘we’ in de zin ‘We hebben nog 1 kamer beschikbaar’ verder te verduidelijken voor consumenten. Wat Booking.com betreft is helder dat dit naar Booking.com verwijst aangezien de consument immers op de website van Booking.com is. Booking.com zal zich beraden of ze deze aanbeveling van de RCC zal overnemen en al dan niet tegen de uitspraak in beroep zal gaan. Booking.com kan de komende twee weken nog bezwaar maken tegen de uitspraak.
“Onze missie is om reizigers eenvoudig, duidelijk en transparant de beste accommodaties ter wereld te laten ontdekken. Het succes van Booking.com wordt dan ook voor een belangrijk deel verklaard door de transparantie in het aanbod en de juistheid van de informatie op onze website,” aldus Gillian Tans, COO van Booking.com. Tans vervolgt: “transparantie voor onze klanten is vanaf de start een belangrijke prioriteit bij ons geweest en dit zal altijd zo blijven. In het geval feitelijk juiste gegevens mogelijk verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden, zullen we onderzoeken hoe we deze weergave verder kunnen verduidelijken.”
2 reacties
Frank, was dit niet een van de partijen die volgens de ANVR toch echt ook op het ANVR congres aanwezig moet zijn dit jaar? Daarbij word er wel erg gemakkelijk gedaan over de identiteit van Booking.com. Las vorige week nog dat Booking.com “niet meer is dan een ICT platform dat partijen bij elkaar brengt”, en nu is het weer een reisonderneming?
Volgens mij zijn we wat consumentenbescherming echt aan het doorslaan. Al dat gekrakeel is volledig over de top wat mij betreft. Wie trouwens de uitspraak leest van de RCC kan lezen dat Booking op de meeste punten in het gelijk is gesteld.
Ik hoop, ook in het belang van andere reisondernemingen, dat Booking in hoger beroep gaat.