Vanaf 1 september biedt Brussels Airlines haar klanten de keuze uit niet minder dan vier reisformules (check&go, light&relax, flex&fast en biz&class). Klanten kunnen zo, op basis van hun eigenservicewensen en budget, beter zelf bepalen hoe ze willen reizen. De goedkoopste retourtickets zullen al beschikbaar zijn vanaf 69 euro all-in. Met deze nieuwe marktstrategie positioneert Brussels Airlines zich als een luchtvaartmaatschappij die volop inspeelt op de nieuwe reistrends.
Voor sommige passagiers is een maaltijd tijdens de vlucht een must, voor anderen is dit minder belangrijk. Sommige passagiers willen een all-inclusive product, anderen willen alleen betalen voor een beperkt aantal diensten of zijn tevreden met een basisproduct. Het consumentengedrag van wie over korte afstanden met het vliegtuig reist, is de voorbije jaren en maanden structureel gewijzigd. Brussels Airlines deed onderzoek naar haar klanten en kwam tot de conclusie dat haar commerciële strategie voortaan nog beter moet inspelen op de nieuwe, uiteenlopende behoeften van wie beroepsmatig of om vrijetijdsredenen het vliegtuig neemt.
“De tijd dat de luchtvaartmaatschappij de keuze maakte voor de passagier is voorbij, vandaag is het de passagier zélf die wil kiezen hoe hij reist en die beslist welke serviceniveau het best past. We moeten daarom breken met de oude tradities. Meer dan ooit bestaat onze strategie erin om te differentiëren, te segmenteren en om de consument centraal te stellen in alles wat we doen. Nadat we eerder al investeerden in ons lange afstandsaanbod, een Europese vlootvernieuwing startten en ons Europese netwerk gevoelig uitbreidden, hebben we nu nieuwe productformules ontwikkeld die zijn gebaseerd op wat onze gasten écht willen”, aldus Bernard Gustin, CEO Brussels Airlines.
Met deze 4 productformules die vanaf 1 september worden aangeboden op alle Europese vluchten positioneert Brussels Airlines zich als een hybride luchtvaartmaatschappij die voor alle marktsegmenten en budgetten een ‘high value for money’ oplossing biedt. Tegen het einde van dit jaar wordt ook nog een nieuw( familie vriendelijk) frequent flyer programma gelanceerd dat het bestaande Miles & More getrouwheids-programma vervolledigt en zich speciaal richt op wie enkel binnen Europa vliegt. Naar aanleiding van deze nieuwe commerciële strategie lanceert Brussels Airlines ook een nieuwe slogan. Met ‘We go the extra smile’ positioneert Brussels Airlines zich als een dynamische luchtvaartmaatschappij die in al haar activiteiten de extra mijl gaat om haar gasten te plezieren. ‘We go the extra smile’ wordt ook een belangrijke interne bedrijfsfilosofie voor alle Brussels Airlines medewerkers.