Gisteren was Frans Schuitemaker, directeur/eigenaar Oad, te gast in het programma Stand van Zaken van TV Oost hierin blikt hij terug op een jaar Oad Bus. Samen met een aantal investeerders kocht Frans een jaar geleden Oad Bus uit het faillissement.
De directeur/eigenaar gelooft heilig in het busproduct en ziet het dan ook als zijn opdracht om de bus weer sexy te maken. Volgens hem is de bus het beste vervoersmiddel als je met elkaar op reis gaat qua gezelligheid en manier van vervoeren. Hij vergelijkt het opkrikken van het imago met de cruisemarkt dat volgens hem ook een suffig imago had en waarbij het is gelukt om er iets moderns van te maken. In het tv-interview doet Frans ook uit de doeken dat Oad aan het nadenken is over verbreding van de Oad-portefeuille. Hij zegt: “We hebben de naam en het busbedrijf gekocht en niemand doet verder wat met Oad.”
Schuitemakers over het faillissement: “Het was een enorm drama. Een aantal zaken die tegelijkertijd speelden zijn de oorzaak van het faillissement geweest. De eerste aanzet dat het fout ging, is in de loop van 2011 ontstaan toen besloten werd om het automatiseringssysteem Dutch Mountain dat in ontwikkeling was om daar mee te stoppen. Als dat wel was ingevoerd dan hadden we de kosten van dat systeem kunnen afschrijven omdat het operationele kosten waren. Maar omdat het nooit zo ver is gekomen, nooit wat heeft opgeleverd moest het in een keer worden afgeboekt.” Hierdoor was het eigen vermogen weg en kwam Rabobank direct om de hoek kijken die dat investeringsbedrag bijgestort wilde hebben.
Foto: Frans Schuitemaker (2e van rechts) voor een van Oad’s paradepaardjes: De Oad Kidsbus.