KLM heeft gisteren met ruim 800 MD-11 fans definitief afscheid genomen van de MD-11. In 2015 wordt het toestel opgevolgd door de Boeing 787-9 Dreamliner. Tot de nieuwe toestellen geleverd zijn, worden de Airbus A330 en de Boeing 777 ingezet om de MD-11 te vervangen.
Tussen 1993 en nu heeft KLM met tien MD-11’s gevlogen. Met drie speciale rondvluchten boven Nederland, de Farewell Flights, kregen de aanwezigen de mogelijkheid nog een allerlaatste keer van hun favoriete toestel te genieten. De vluchten waren binnen enkele minuten uitverkocht.
De laatste MD-11 vlucht wereldwijd markeert ook het einde van een bijzondere periode in de burgerluchtvaart. KLM is de enige maatschappij ter wereld die nog opereert met de MD-11 voor passagiersvervoer. De samenwerking tussen Douglas en KLM heeft ruim 80 jaar bestaan. KLM heeft de laatste jaren geïnvesteerd in een moderne, zuinige en duurzame vloot en daar past de MD-11 niet meer in.
Sinds 1934 heeft KLM als enige luchtvaartmaatschappij in de wereld alle door Douglas in serie gebouwde verkeersvliegtuigtypes in haar vloot gehad, DC2 tot DC10. Het begon in 1934 met de DC-2 die KLM van 1934 tot 1946 in gebruik had. De legendarische PH-AJU ‘Uiver’ die in 1934 de eerste prijs in de handicap-sectie behaalde in de race Londen-Melbourne was een DC-2. De DC-3, de Dakota, is te bewonderen op het platform tijdens het Farewell evenement op Schiphol. KLM is de enige luchtvaartmaatschappij die ook de DC-5 in dienst heeft gehad, omdat zij in de Tweede Wereldoorlog als enige haar order niet annuleerde.