KLM wil de samenwerking met haar Chinese partners (China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Xiamen Airlines, Shanghai Airlines, China Airlines en Sichuan Airlines) uitbouwen en versterken, dat heeft Carl Schelleman (VP Sales & Services KLM Nederland) gisteren gezegd tijdens een event ter promotie van de Chinese stad Xiamen waar KLM sinds 2011 als enige Europese airline op vliegt.

Tijdens het winterseizoen vliegt KLM twee keer per week op Xiamen en tijdens het zomerseizoen drie keer per week. Wanneer de bestemming goed wordt opgepakt door de Nederlandse markt is de kans aanwezig dat dit aantal vluchten wordt uitgebreid. Ook zou Xiamen Airlines interesse hebben in het starten van vluchten naar Amsterdam, maar hierover konden geen verdere mededelingen worden gedaan.

Tijdens het event waren veel hoogwaardigheidsbekleders aanwezig, waaronder Pieter Elbers (President & CEO van KLM) en Zhang Canmin (vice-burgemeester van Xiamen). Een tiental Nederlandse reisorganisaties ontving de oorkonde ‘Xiamen Tourism Promotion ambassadeur’, waarmee de stad hoopt het toerisme extra te pushen. De stad focust zich op de Europese markt, die tevens de belangrijkste is als het gaat om aantallen bezoekers. In 2013 bezochten 150.000 toeristen vanuit Europa Xiamen. Dit jaar werd dat aantal afgelopen najaar al gehaald, waarmee de groei in cijfers werd weergegeven.

Er werd door de aanwezigen enthousiast gereageerd op de presentatie van de Chinese stad, een van de top 3 toeristische bestemmingen in China met een rijke geschiedenis en cultuur. De Nederlanders kwamen al eerder in de omgeving van Xiamen, namelijk in de VOC-tijd. Toen werd er vanaf de plantages thee verscheept naar Nederland. Inmiddels is Xiamen een zeer grote (en in verhouding tot andere Chinese steden zeer schone) stad met 3,5 miljoen inwoners die wordt gekenmerkt door haar vele parken, een prettig klimaat, witte stranden en de combinatie van oosterse en westerse cultuur.

KLM biedt inmiddels 43 wekelijkse vluchten tussen Amsterdam en China. In samenwerking met joint venture partner China Southern Airlines komt het totaal neer op 53 wekelijkse vluchten tussen Amsterdam en China, wat neerkomt op ongeveer 13.000 stoelen per week. Dat is direct de grootste combinatie aan vluchten vanuit Europa richting China.
Samen met haar partner China Southern Airlines biedt KLM 26 codeshare bestemmingen achter haar gateways in China en vijf bestemmingen in Australië en Nieuw-Zeeland.

KLM is net gestart met de renovatie van haar Boeing 777-200ER-ens, waarbij er is geïnvesteerd in zowel een nieuwe Business Class als Economy Class. In de komende maanden wordt het daarmee nog aantrekkelijker om richting Xiamen te vliegen, aangezien dit een van de Chinese steden is waarop de 777 wordt ingezet naast alle andere bestemmingen in China. In de Economy Class komt er een totaal nieuw inflight entertainment systeem en de Economy Class stoelen zijn lichter en dunner. Het is de verwachting dat de renovatie van alle 777-ens wordt afgerond in 2015.

Speciaal voor de Chinees/Aziatische markt biedt KLM een route dedicated service. Zo is er op de vluchten richting China lokale cabin crew aanwezig, er is Chinese inflight entertainment evenals Chinese maaltijden in zowel Business als Economy Class.