Vanaf 2015 komen er bij hervatting van het SGR-deelnemerschap strengere regels. “Wanneer het SGR-bestuur het deelnemerschap van een bedrijf heeft beëindigd, kan een jaar wachttijd worden ingesteld voor een nieuwe aanvraag”, zegt Erik Jan Reuver (directeur SGR). “Dit is afhankelijk van de situatie.”
Hiermee wil Reuver voorkomen dat op de kosten van SGR een doorstart wordt gemaakt. “Wij hebben tijdens het faillissement van Oad veel vragen gekregen, waarom een bedrijf met zo’n enorme faillissementsschade vrijwel direct een doorstart met SGR-deelname kon maken. Daarom hebben we de regel aangescherpt.”
Ook wil SGR direct op de hoogte worden gebracht als er wijzigingen zijn, zoals bij financiële kwesties als een bankkrediet. Wanneer een bank bijvoorbeeld een kredietovereenkomst opzegt, dan moet een deelnemer SGR op de hoogte stellen. Ook mogen deelnemers die financieel onvermogen hebben gemeld, geen boekingen meer aanvaarden om verdere schade te voorkomen. “Bij overtreding kan de betreffende bestuurder persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de extra schade die SGR hierdoor kan lijden.” Reuver erkent dat de verhoogde eisen mede zijn gebaseerd op het faillissement van Oad.
Dit zijn twee voorbeelden van de nieuwe aangepaste SGR-regels. In het volgende nummer van TravelPro lees je het hele artikel.