Studenten van de Hogeschool van Amsterdam onderzochten en vergeleken zeventien airport seaport regio’s met elkaar. De regio Amsterdam/Rotterdam staat op dit moment op de tweede plaats op de lijst, Singapore voert de lijst aan.
Amsterdam/Rotterdam scoort volgens het onderzoek hoog op de punten ‘connectivity’ (uitstekende verbindingen met de rest van de wereld), innovatie en ‘quality of life’. De tweede plaats op de lijst heeft ze te danken aan de enorme goederen- en passagiersstromen. De regio scoort, na Duitsland, het beste op de kwaliteit van de infrastructuur.
Hoewel de airport seaport regio dus op veel gebieden hoog scoort en daardoor voorlopig haar nummer twee positie op de lijst behoudt, blijkt uit het onderzoek dat de andere regio’s steeds verder in lopen. Met name op het gebied van belastingklimaat, douane en regelgeving. Op het gebied van belastingklimaat staat Amsterdam/Rotterdam bijvoorbeeld op een elfde plaats. Nederland heeft de hoogste inkomensbelasting van alle onderzochte regio’s (52%) en het hoogste percentage Value Added Tax (VAT) op producten (21%).
Om de andere regio’s voor te blijven zou Nederland moeten inzetten op het vloeiend laten verlopen van het logistieke proces, door douane, marechaussee en de inspectiedienst beter op elkaar af te stemmen, zo stelt Sander Onstein, docent-onderzoeker die de stuurgroep die de benchmark samenstelde voor zat.
Onstein en collega Abdel el Makhloufi bezochten de opkomende airpor seaport regio’s in Dubai en Istanbul. Met name Dubai maakt grote kans binnenkort de nummer een positie in handen te hebben, zo meldt de website Logistiek.nl. Naast de bouw van de luchthaven Al Maktoum International Airport wordt er ook een logistieke stad gerealiseerd (Dubai Logistics City), evenals woningen, cultuur, sportvoorzieningen, publieke voorzieningen en winkelcentra. In Dubai Logistics Centra worden de nieuwste technologieën samengebracht en ingezet op het gebied van duurzaamheid.